Mit jelent a Biblia az életemben?
2008. március 26., szerda 14:06
A Görög Katolikus
Szemle márciusi számában Keresztes Szilárd apostoli kormányzó vall a
Könyvek Könyvéhez fűződő viszonyáról. Ezt az írást adjuk közre az
alábbiakban.
A Biblia csodálatos könyv, Isten gondolatainak csodálatos és titokzatos
világa, mely állandó felfedezéssel és elámulással jár. Mert Isten gondolatai
kifürkészhetetlenek, leírva is kifürkészhetetlenek. Ez nemcsak azt jelenti,
hogy nem értjük a mondatokat, hanem azt is, hogy minél többször olvassuk,
annál inkább feltárul benne valami új, a mondat eddig ismeretlen értelme, a
jelenet új árnyalata, újabb összefüggés a különálló szövegek között.
Akárhányszor olvasom a Bibliát, mindig találok újat benne.
A Biblia számomra az igazi imádság egyetlen hiteles forrása és tárháza. Isten
szava, minden részében lehet imádság. Az Egyház hivatalos imádsága azért
olyan veretes és azért olyan szép, mert hitelesen merít a Bibliából, mégpedig
a keresztény évezredek tapasztalatával olvasott és imádkozott Bibliából. És
ezért válik mindjárt értéktelenebbé, selejtesebbé, „hígabbá” a liturgia és az
imádkozás, amikor a Bibliát mással akarják helyettesíteni.
A csend helye
A Biblia az életemben a lélek csendjének és az ember lázongásának a hiteles
helye. Mert az életnek, az üdvösségnek, az evangéliumnak a csend a színhelye,
a lélek csendje. Ezt a csendet nagyon nehéz magunkban megteremteni, de nem
lehet nélkülözni. A Biblia az a hely, amely csendet parancsol a lélekben a
maga mélységével, a maga tekintélyével. Ugyanakkor a Biblia az a hely, ahol
az ember megélheti a maga keserűégét. Ennek a lelkületnek, az ember önmagával
való küszködésének, a nehézségeivel, bűneivel, problémáival való
megbirkózásának nem a publicitás, a külső lázongás a helye, hanem a léleknek
a belső csendje. A Biblia természetes módon teremti meg ezt a belső, meghitt
csendet, amikor úgy érzem, hogy Isten szavával szembesülve tudok magammal
szembenézni, hogy lázadjak, szembeköpjem magam, vagy Istenben vigasztalást
nyerjek.
Mert Isten szava hatalmas szó. Pál apostol mondja, hogy olyan, „mint egy
kétélű kard, mely áthatol mindenen”. Isten szava mindent tud. Isten szava
vádol és vigasztal, követel és bátorít, és ezt mind egyszerre. Nem tudom úgy
olvasni a Bibliát, hogy az ne legyen számomra vád, hogy ne szembesüljek a
magam bűneivel. Amikor a Bibliát magyarázom, akkor mindig azt érzem, hogy ezt
nem a hallgatóimnak, hanem magamnak mondom, magamról és magam ellen beszélek.
A Biblia kiköveteli belőlem az őszinteséget, hogy lássam azt, amiben
követelményeket állít, amiben vádol vagy büntet, és csak ennek tudatában
remélhetek bátorítást és vigasztalást a szent írásokból.
A Biblia éppen azért, mert Isten köztünk való jelenléte, számomra fogódzó,
melynek segítségével megkapaszkodhatok Istenben. Kézzelfogható valóság: egy
könyv szavakból, mondatokból, ígéretekből és parancsokból, amelyekbe
belekapaszkodhatok. És tudom, hogy ez Isten üzenete, ez Isten kinyújtott jobb
keze, ahol „szaván foghatom” Istent.
Az igehirdetés középpontja
Mit jelent a Biblia az igehirdetésemben? Papi életem előrehaladtával azt
tapasztaltam, hogy beszédeim egyre inkább a Biblia köré fonódtak. Minden
beszédben az a célom, hogy megmutassam az embereknek Isten irgalmas és
emberszerető arcát. Mert Istennek nincs más arca, csak az irgalmas és
emberszerető. És ha ezt keresem, akkor a Biblia minden lapjáról, főleg az
Újszövetségnek minden jelenetéből oda jutok el, hogy milyen jó a mi Istenünk.
Ilyen a mi Istenünk, aki miatt nincs mit szégyenkezni. A mi Istenünk olyan,
akit örömmel lehet a mai zaklatott ember elé állítani, mert ő az irgalmas és
emberszerető Isten.
Az Újszövetségnek, mindenekelőtt az evangéliumok és Szent Pál teológiájának
alapvető gondolata, hogy Krisztus alakjában lehet rámutatni az emberi
szenvedés és esendőség értelmére. A szenvedés mindig is a legnagyobb probléma
volt. A mai világ szenvedéseihez egy olyan jelző társul, mely mindezt még
tragikusabbá teszi: a magányosság. A mai ember vágyik a vigasztalásra, és nem
lehet hamis vigasztalást adni. Csak egy magyarázat, egy gyógyír van az emberi
szenvedésre, akár betegségnek, akár öregségnek, akár bűnnek hívjuk: Krisztus
alakjában, az ő szenvedésében és a szenvedő Krisztussal történő
azonosulásunkban találhatunk vigasztalást és erőt a győzelemhez.
Ha az emberi esendőségről beszélek, akkor az igehirdetésemnek egyik mindig
jelenlévő célja, hogy széppé, bíztatóvá és járhatóvá tegye a megtérés és a
bűnbánat útját. Hiszen az evangélium nagy vigasztalása, hogy „térjetek meg,
és tartsatok bűnbánatot”. Hogy van bűnbánat és van bűnbocsánat. Ez az első
mondata az evangéliumnak, Jézusnak is. A bűnbánat nem valamilyen keserűség,
hanem az ember számára adott legnagyobb lehetőség, a mentőöv. Minden embernek
van reménye arra, hogy felkeljen és újrakezdje.
Az igazi öröm csírája
Ma igen fontosnak tartom, hogy vigasztalni, bátorítani, örömre tanítani
tudjuk az embereket. Nincs vigasztalásuk, mert az emberek emberségükben,
vallásosságukban is elbátortalanodnak, és nem találják meg az igazi örömöt.
Ha vannak örömök, akkor azok felületesek, mert a körülöttünk levő világ
minden eszközzel azt sugallja, hogy csak ilyen örömöket lehet elérni,
megszerezni. Pedig minden ember életében ott van az igazi örömnek, a
bátorságnak a csírája, de ezt nagyon ápolni kell. Ha valamikor, akkor ma
mindennél fontosabb, hogy beszédeink vigasztaló örömet ébresszenek, mert a
negatív beszéd nagyon sokat rombol.
Életünkben és beszédünkben állandóan jelen kell lenni annak a tudatnak,
melyet a Biblia az első laptól az utolsóig sugall, hogy mindennek a végső
célja a feltámadt Krisztus és a Krisztusban született új egyház. Az
evangéliumokban, az Újszövetségben minden a feltámadt Krisztusra mutat, ezért
csak a feltámadt Jézus „szemüvegén keresztül” lehet olvasni az Újszövetséget.
Mindig úgy igyekszem beszélni, hogy meggyőzzem az engem hallgatókat: örömmel
és meggyőződéssel hirdetem Krisztust. Tehát nem leckét mondok fel, hanem az ő
igazságát hirdetem. Ez azt jelenti, hogy nagyon mélyen kell azonosulni azzal,
amit mondani akarok. A Bibliának, az Isten Igéjének szervesen kell beépülnie
az életünkbe, a gondolatainkba, hogy úgy érezzük: engem ez szétfeszít, ezt ki
kell mondanom, nem hallgathatok.
Áldott legyen Isten, aki Bibliát adott a kezembe, aki
papi és püspöki küldetést adott, hogy olvassam és hirdessem a Bibliát!
Áldott
legyen Isten, aki a Biblia által nevel Krisztus teljességére, hogy Isten
legyen minden mindenben!
Áldott
legyen Isten, aki majd kiveszi kezemből a Bibliát, amikor egyedül Ő lesz a
beteljesült Biblia, az örökre nyitott Könyv!
MKPK Sajtóiroda
|