Aki
felhasználja, kérjük jelezze a
demtar@ella.hu címen!
AZ ÚJSZÖVETSÉGI SZENTÍRÁSRÓL
Összeállította:
Tomka Ferenc
Az alábbiakban bemutatunk egy Biblia-tábort: az Újszövetségi
Szentírással játékosan ismerkedő gyermektábort: a felkészítéstől a
kivitelezésig. (A tábor az alább leírottaknak megfelelően zajlott. Öröm volt
látni, hogyan motiválta a gyermekeket és a csoportvezetőket, hogy közelebb
kerülnek az Újszövetség alaposabb megismeréséhez. Minden nap gyakorlati-tervét
a tábor csoportvezetőinek egy-egy csoportja dolgozta ki, az előzőleg megbeszélt
elvek alapján, majd közösen harmonizáltuk a csoportok által elkészített napi
terveket egységes egésszé. Ez a csoportvezetők kreativitását növelte.)
A) A TÁBOR CÉLJA ÉS A FELKÉSZÜLÉS
A tábor célja:
áttekintést adni a gyermekeknek az Újszövetségi Szentírás legfontosabb
könyveiről. Legyen fogalmuk a könyvek egy-egy lényegi jellemzőjéről és azok
sorrendjéről.
A tábor távolabbi előzménye:
Sok plébánián törekednek arra, hogy a gyermekek már alsó tagozatban vegyenek
kezükben újszövetségi szentírást, forgassák azt, illetve az éppen tanult
bibliai részeket magából a Szentírásból keressék ki, olvassák. Ilyen háttérben
a tábor természetes lesz, és áttekintő ismerkedéssé válik az újszövetségi
szentírással.
Ahol nem vezették be még az
újszövetség rendszeres forgatását, ott a tábor alkalmat adhat erre.
Felkészülés: A tábor
előtt 2 hónappal: minden csoporttal közöljük, melyik lesz az újszövetségi
könyv, amely a csoport nevét adja, amelyet a csoport képvisel, amellyel a
felkészülés során az a csoport ismerkedik, megbarátkozik. A táborban is ezt a
könyvet ők fogják képviselni – bemutatni.
Feladatuk: olvassák a
könyvek, keressenek benne szép igéket – nagyobbak nézzenek utána a könyv
történeti hátterének, pl. annak, hogy a páli levelek címzettjei milyen városban
éltek, s az hol helyezkedik el.
Minden gyermek megkapja a
könyvek lényegére utaló rövid ismertető lapot, illetve a csoportvezetők megkapják
a könyvekről szóló bővebb ismertetést.
Keressék meg, mi az, amit e
könyv alapján különösen életükké váltsanak, életükben „gyakoroljanak” a
felkészülés idején. (A mellékelt lap lényegi indítást ad ehhez.)
A tábor elkezdése előtt 2 hónappal (a hittanos iskolaév vége felé)
versenyt hirdetünk (előre megjelöljük a nyertesek díjait: olyan legyen,
amelyért ők is érdemesnek tartanak küzdeni!). A cél: hogy motiváljuk őket a
Szentírás mélyebb megismerésére. A hittanórák segítsenek rá a megfelelő könyvek
megismerésére, és kezdjenek el foglalkozni az újszövetségi könyvekről a tábor
számára kiadott lappal, amelynek alapvető benyomást adnak azokról a könyvekről,
amelyekkel táborunkban foglalkozunk.
A tábort követő tanévben jó, ha a résztvevő hittancsoportok „kedvenc”
bibliai könyvükké választják a tábornak nekik jutott könyvet – és ismétlik a
többi könyvekre vonatkozó összefoglalásokat.
A következőkben bemutatjuk:
B) a tábor menetét,
kidolgozott programját;
C) a táborra felkészítő
lapot, amelyet a gyermekek a tábor előtt két hónappal kaptak kézbe, és ennek
alapján készültek;
D) a tábor napirendjét;
E) egy meghívó levelet,
amelyet a tábor előtt a csoportvezetőknek küldtünk.
B) FELKÉSZÍTŐ ANYAG
Az újszövetség (egyes) könyveinek rövid
összefoglalása
Szent MÁRK EVANGÉLIUMA. Szent Máté, Márk és Lukács írta a „szinoptikus” evangéliumokat.
Az első evangéliumot Márk írta. Központi mondanivalója: „Ez az ember valóban Isten fia volt!” 15,39 – A zsidók azért ölték meg
Jézust, mert Istennel egyenlővé tette magát. A korabeli emberek pedig sok
istenségben hittek. Szent Márk épp azt szeretné igazolni, hogy Jézus Isten: Isten fia, a Messiás, akire a
zsidók századok óta vártak. – (Jézus legfontosabb tanítása – az evangéliumban: „Közel
van Isten Országa. Térjetek meg, és
higgyetek az üdvösség jóhírében” 1,15)
Hogyan
vonatkozik ez rám? Megvallom-e
életemmel, szavaimmal hogy Jézus valóban Isten?
(Márk a római pogányoknak írt. Máté
viszont palesztínai zsidóknak: Máté
evangéliumának jellemzője, hogy sok ószövetségi idézet van benne: amelyek a
zsidók igazolják számukra, hogy Jézus a Messiás.)
Szent JÁNOS EVANGÉLIUMA, LEVELEI
A
szinoptikusoknak sikerült bizonyítaniuk, hogy Jézus Isten Fia. János
utolsóként, 100 körül írta könyvét. a) Egyik fő tanítása, hogy Jézus nemcsak
Fia Istennek, hanem teljesen egy az Atyával, a Szentháromság második isteni
személye. – b) Másik központi
mondanivalója: „Szeretet az Isten.
Aki szeretetben él, Istenben él, és Isten él benne.” 1 Jn 4,16
További
fontos igék az evangéliumból: „Én
vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők. Aki
bennem marad és Én őbenne, az bő termést hoz, mert nálam nélkül semmit sem
tehettek.” 15,5
„Legyenek mindnyájan egy, amint Te, Atyám,
bennem vagy, és én Tebenned, úgy legyenek ők is egy mibennünk, és így elhiggye
a világ, hogy te küldtél engem.” 17,21
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Felismerem
annak nagyszerűségét, hogy nem csak követhetem Jézust, hanem, hogy ha szeretek,
maga Jézus él bennem és én Benne élhetek – és akkor az Ő ereje működik bennem?
APOSTOLOK CSELEKEDETEI
A
könyv bemutatja a születő egyház
életét. (Szerzője Sz. Lukács). Beszámol, hogy Pünkösd kiáradása után az apostolok nekiindultak a világnak, hogy
hirdessék Jézust, a Lélek pedig csodákat tett általuk: a kereszténység
sebesen terjedt. (E könyv különösen
sz. Pál hithirdetéséről számol be) -
Mi volt az oka a terjedésnek? A hívők naponta táplálkoztak az Eucharisztiával,
és törekedtek teljes szívvel szeretni egymást: „Egy volt a szívük-lelkük… Mindenük közös volt”. (4,32) A jézusi
szeretet-egység vonzotta közéjük a
pogányokat: arról ismerték meg őket, hogy szeretik egymást!
Mit
mond ez számomra? „Tanúságot
tesztek rólam Jeruzsálemben, meg Júdeában és Szamáriában, sőt a föld határáig.”
Csel 1,8 - Én is küldve vagyok, hogy tanúságot
tegyek Jézusról. Jézus különösen a szeretet-egység által jelenik meg a
világ számára (Jn 17,21 vö. Csel. 2,44-47; 5,12)! - Építem a szeretetet, a
felelősökkel való egységet a plébánián, a hittanon?
És
a tanúságtétellel kapcsolatban: Merek-e beszélni Jézusról – ha erre megfelelő
alkalom adódik?
RÓMAI LEVÉL „Ki szabadít
meg a halálra szánt testtől? … Jézus Krisztus.” Róm 7,24
A
levél első része arról szól, hogy az egész világ, a pogányok, a zsidók, és mi
mindnyájan bűnökkel, gyengeségekkel vagyunk telve. Sok zsidó azt hitte, az
ember akkor „igazul meg”, ha megtartja a zsidó Törvény szabályait. A pogányok
azt tanították, hogy varázslatokkal, imákkal, áldozatokkal lehet elérni a
„megigazulást” – a bűntől való megszabadulást.
A
levél fő témája: a MEGIGAZULÁS. - Bűneinktől nem emberi tettek által
szabadulunk meg! Egyedül Jézus megváltó halála által „válunk igazzá”, és
kezdhetünk (mindig) új életet. Akkor
„igazulunk meg”, ha hiszünk Jézus megváltó erejében, követjük és
életre váltjuk az Ő tanítását. Így
„levetjük a régi embert, és új emberré leszünk: kiárad szívünkbe
a Lélek öröme és békéje. (A Galatákhoz írt levél témája hasonló.)
Feladat?
Hiszek-e Jézusban? - hogy minden
nap újat kezdhetek az Ő erejében? Hogy Jézus erőt ad minden gyengeség után is,
a szeretetre? Ebben az örömben élek?
(ELSŐ) KORINTUSI LEVÉL „Mi mindnyájan egy Lélekben, egy testté
keresztelkedtünk.” 12, 13
Korintusban pártoskodás támadt a hívek között, ki az okosabb,
megbízhatóbb. Egyik azt mondta: én Pállal tartok, más Péterrel, más Apollóval. A levél központi témája az EGYSÉG. a) A hívőket Jézus megváltó halála teszi eggyé: a kereszt „oktalanságában” hiszünk, nem Apolló vagy Pál okosságban.(1,18-2,16). (Pál is elmondja: „Amikor hozzátok mentem, elhatároztam, nem akarok másról tudni köztetek, csak Jézus
Krisztusról, a megfeszítettről.” 2,2) b)
Egységünk isteni titka, hogy Krisztusban egyek vagyunk, az Ő titokzatos Testét - az egyházat -
alkotjuk. E testben mindenki egyenrangú. c) A levél ismert része a szeretet himnusz: A szeretet az egység
feltétele.
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Ahol szakadás
van, építem az egységet? Fontosabb e számomra az egység, mint saját
elgondolásom?
EFEZUSI LEVÉL
Az
efezusi és a kolosszei híveket pogány tév-tanítások veszélyeztették. Azok
szerint a világban titokzatos „fejedelemségek és hatalmasságok”: istenségek
élnek, és uralkodnak. (Ma is vannak,
akik hisznek csillag-jóslásokban, varázslatokban és egyéb babonákban stb.) Pál
válaszol ezekre a babonákra. A világban nem uralkodik semmilyen „erő”, csak
Jézus. Jézus magának Istennek a megjelenése a földön. Isten Krisztusban teremtette
az egész világot. Minden
teremtmény „feje” Jézus. Ami szép-isteni a világban, abban az Ő
vonásait fedezhetjük fel (az égen, a földön, az emberekben). Nincs más isten,
vagy isteni erő rajta kívül.
A
hívők feje is Krisztus: Krisztus titokzatos Testét alkotják. „Éljetek
tehát méltón hivatástokhoz… Vessétek le a régi embert és öltsétek fel az újat!”
(4,22-24)
Fontos
igék a levélből: „Semmiféle rossz
szó el ne hagyja ajkatokat, csak olyan, amely alkalmas a hitben való épülésre.”
(4,29)
Gondoljam
át, Krisztus testének tagja vagyok. Krisztus az egész világ Ura. (Benne
élhetek, ha szeretek).
FILIPPI LEVÉL
A
filippi közösség különös szeretettel viseltetett Pál iránt. Szent Pál római fogságából
írta nekik meleg hangú levelét. A levél két kiemelkedő gondolata a
fogsággal is kapcsolatos: a kereszt és
az öröm. Egyrészt a keresztreszögezett Jézus követésére hív: „Ugyanaz az érzés legyen bennetek, amely
Krisztus Jézusban volt. Ő Isten létére kiüresítette
magát és hasonló lett az emberekhez; engedelmes lett a halálig, mégpedig a
kereszthalálig! Ezért Isten felmagasztalta Őt.” (2,6-11). A levél másik
meghívása: „Örvendjetek az Úrban
szüntelen! Újra mondom: Örvendjetek!” (4,4)
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Képes vagyok
üressé válni szeretetből - embertársam számára? Pál a börtönből is örömmel ír.
Én tudom adni az örömöt, akkor is, ha kedvetlen vagyok?
KOLOSSZEI LEVÉL „Vessétek le
a régi embert és öltsétek fel az újat!” Kol 3,10
E
levél hasonlít az efezusi levélhez. Mindkettőnek központi gondolata, hogy a mennyei Atya Fiában és Fiának
képmására teremtett mindent. Életünk akkor teljes, ha Jézusban: új emberként élünk.
Kiemelkedő
ige: „Örömmel szenvedek értetek, és kiegészítem testemben,
ami hiányzik Krisztus szenvedéseiből, testének az Egyháznak a javára.” (1,24)
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Örömmel
ajánlom fel szenvedéseimet a többiekért?
TESSZALONIKÍAIAKHOZ ÍRT (ELSŐ) LEVÉL
Háttere:
A hívek bizonytalankodtak, mikor jön el Jézus, a világ vége; hogyan fogunk
feltámadni?
Pál
válasza: Nem tudjuk, mikor jön el a világ vége, de „az Úr napja
közel van”. – Legyetek tehát készen!
(JÉZUS ELJÖN!)
„Isten
akarata, hogy szentté legyetek” (4,2) „Ne aludjunk, mint a többiek, hanem
legyünk éberek!”(5,6)
Feladat:
Abban az örömben élek, hogy Jézus
meghívott országába? (Készen állok arra, hogy ma belépjek a mennybe?) -
Úgy indulok reggel, hogy ma csak az örömöt akarom adni embertársaimnak?
SZENT JAKAB LEVELE
Szent
Pálon kívül más apostolok is írtak leveleket (Szent Péter, János, Jakab,
Júdás). Ezek a levelek az egész egyháznak íródtak, ezért katolikus (egyetemes)
leveleknek nevezzük őket.
Jakab
levelének központi gondolata „Legyetek
megvalósítói az igének, ne csak hallgatói. Különben önmagatokat
csaljátok meg” Jak 1,22
A
keresztény ember hitéből
jócselekedeteknek kell fakadniuk. Ha ez nem történik meg a hit halott,
értelmetlen és értéktelen.
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Igyekszem-e konkrét tettekkel szeretni a körülöttem
lévőket?
(ELSŐ) PÉTER LEVÉL
Ez
a levél a keresztény hit rövid összefoglalása – Bizonyára katekumenek számára
készült. A katekumenek – a keresztséghez járulók - hivatásának nagyságát húzza
alá a levél egyik fontos gondolata: „Ti
választott nép, királyi papság, szent nemzet, megváltott nép vagytok, hogy
annak dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből az Ő csodálatos világosságára
hívott meg titeket” 2,9. És különösen fontos hívás minden keresztény –
és katekumen számára: „Mindig álljatok
készen arra, hogy megfeleljetek mindenkinek, aki reménységetekről kérdőre
von titeket.” 3,15
Hogyan
vonatkozik ez ránk? Átgondoltam-e
mit jelent számomra, hogy a „választott néphez, a királyi papsághoz” tartozom?
Miért fontos hitemet megtanulni, érteni?
C) A TÁBOR ÁLTALÁNOS PROGRAMJA,
Ige: „Amit akartok, hogy nektek
tegyenek az emberek, ti is azt tegyétek nekik!” (Mt 7,12)
Az egész tábor alatt ezt az igét próbáljuk életre váltani.
1. nap
7.00 találkozás - 7.10
indítás - Napi Ige -Kötelet kapunk derekunkra – Jézus korában ilyennel
kötötték meg ruhájukat – Egy csomót köthetünk – valahányszor valamit tettünk
Jézusnak, illetve társainknak Jézus iránti szeretetből. A csoportos
beszélgetésen majd megbeszéljük, sikerült-e az ajándékozó szeretet hordozóinak
lennünk.
8.00 buszra szállás - Buszon: beszélgetés csoportokban –
(belekapcsolva a nyári élmények cseréjét is): mit hagyjak otthon, mit határozok
el a tábori életre
Buszról leszállás: Kirándulással a helyszínre. Figyeljünk a
szeretet tetteire (kötél a derékon)
Megérkezés - A tábor közelébe érve: csoportos beszélgetés: a saját bibliai könyvükről: Mi a lényege, ki
milyen igét talált benne az előkészület során, amely neki tetszett. (Erről du.
beszélnünk is kell!)
13.00 ebéd – előtte ének…
ebéd után – pihenés, játék
15.00 Bemutatkozás csoportonként: (Mindenkinek kezében legyen
Szentírás!) -Előzőleg kis felkészülés: hogyan tudják könyvüket
bemutatni – játékkal, szóval stb… és mire hív minket a könyv…
16.15 Újszövetségi könyvek – sorrendjének megismerése. Evangéliumok.
ApCsel. Rokoko-galefil-koltetet-timtimti-filzsid. Katolikus levelek. Jel
17.00 játék - számháború
18.00 Vacsora - fürdés
19.00 Felkészülés misére: Felajánlás – felírj(t)uk?
mit hagyunk otthon, mit határozunk el, hogy az apostolok és első keresztények
lelkülete éljen bennünk.
19.45 Szentmise (Este, erdőben – naplementekor!)
A szentmisére készülve minden csoportban
összegyűjtik a felajánlásokat: mit hagyok otthon (hibát) mit határozok el a
tábor napjaira (szeretet egymás iránt). Mi volt ma öröm? Tettem valamit az
igében?
Hívek könyörgése: Minden csoport egy tagja mond egy
kis beszámolót napjukról, majd kérést (elhatározást)
21.00 lefekvés - Találkozás a csoportvezetőkkel.
2. nap - Apostolok
Cselekedetei és szent Pál levelei
7.00 kelés - 7.10 reggeli torna közösen (Előtte
közösen elmondjuk: Szívem első gondolatja…)
7.45 reggeli - 8.00 találkozás a
csoportvezető-helyettesekkel
9.00 Indítás: (Mindenkinek
kezében legyen Szentírás!)
Az Apostolok Cselekedeteivel és
szent Pál leveleivel ismerkedünk.
Napunk igéje: „Ki szabadít meg a halálra szánt testtől –
Jézus Krisztus” (Rom 7.24) - Mi gyengék, bűnösök vagyunk: Jézus
szabadit meg minden gyengeségtől, ha hiszünk benne.
Cs: Tegnap este óta hogyan
próbáltuk megélni igénket: „amit akartok, hogy nektek tegyenek az emberek…”? -
Ma mit jelenthet nekünk a Róm. levél mondanivalója: Jézus megszabadít – Jézus
igazzá, megigazulttá tesz?!
13.30 Ebéd
14.30 Szentmise.
A szentmise oltárába beletesszük a hozott köveket.
Egyik kereszt lesz az oltár keresztje, a többi keresztet a csoportok
felajánláskor az oltár elé hozhatják, miközben más csoporttagok beteszik a
paténába az ostyákat, és az oltárhoz kísérik felajánlási körmenetben.
Mise végén, hazaindulás előtt: gondoljanak táborunk
Igéjére…
17.30 Játék
18.30 Vacsora - fürdés
19.30 Esti ima:
csoportonként, a tábor különböző sarkaiban,
egymástól távolabb – Elcsendesülés – hálaadás a napért, Gondoljuk át, hol is találkoztam
Jézussal ma? Mikor sikerült Jézust megszólítani lelkemben, vagy tenni valamit
szeretetből?
Minden
gyermek kap egy mécsest. Ez a Fény, amely meggyulladt bennünk Jézus által. Majd a tábor
közepére hozzák a mécseseket, és közös keresztet raknak ki. Egy test vagyunk – Krisztusban. Amint
az ApCselben az egység hatására
tértek meg az emberek, a mi életünkben is ennek az isteni egységnek kell
világítania. (Minden csoport, vagy aki akar, mondhat néhány szót a többieknek
az ő napjukról.) Közös záró ének
21.00 Csoportvezető találkozó
3. nap - Katolikus
levelek
„Legyetek megvalósítói az Igének,
ne csak hallgatói!”
7.00 kelés - 7.10 reggeli torna közösen (Előtte
közösen ének: Szívem első gondolatja…)
7.45 reggeli - 8.55 csvh??
8.20 Indítás:
(Mindenkinek kezében legyen Szentírás!)
Keressük ki a szentírásból a
„katolikus leveleket”. Melyek is azok? - Ismételjük át a Szentírás eddig tanult
szerkezetét!
Lelki cél: Játék,
akadályverseny következik. Izgalmas, verseny. Pontozzuk. De a legfontosabb – az
ige, amit Jakab apostol levele fogalmaz meg: „Legyetek megvalósítói az Igének,
ne csak hallgatói!” – A mi igénk pedig ma ismét: „Amit akartok hogy nektek
tegyenek az emberek, ti is azt tegyétek nekik”. Mert akkor él szívünkben Jézus.
És ez fontosabb mindennél.
Csoportok: Beszélgetés – a nap lelki megtervezése.
9.15 Akadályverseny
Az akadályokat úgy állítottuk össze, hogy egy
szentírási könyvnek a gyermekek által megismert (az előkészületi papírunkon
szereplő) igéje vagy tulajdonsága szerepel benne. A csoportok feladata:
kitalálni, melyik állomás-akadály melyik szentírási könyvre utal. Ezt egy
magukkal hozott papírra felírják. A végén a vezetők értékelik és pontozzák ezt.
14.00 Ebéd - Ebéd után játék
16.30-tól csoportok röviden
készülnek, hogyan számoljanak be, esetleg kis jelenetekkel is, az
akadályversenyi élményekről. (Vezetők egyeztessék, hogy ne túl sokan
számoljanak be ugyanarról.)
16.00 akadályverseny
élményeiből kis beszámolót
17.00 Csoportok megbeszélik, hol találkoztak ma Jézussal, mit
tettek Jézus iránti szeretetből. Egy-egy könyörgéssel vagy beszámolóvak
készülnek az esti misére
18.00 Vacsora – mosdás –
alatta csoportok fürdenek
19.00 Szentmise a szabadban – Néhány csoport előre elkészíti az
oltárt. ( Esetleg jelöljenek ki faágakkal egy kört, amelyen belül a misén
résztvevők helyet foglaljanak.)
4. nap - János
Evangélium és a levelek
7.00 kelés - 7.10 reggeli torna közösen (Előtte
közösen elmondjuk: Szívem első gondolatja…)
7.45 reggeli - 8.00 csvh
9.00 Reggeli indítás: szent
János evangéliumának és leveleinek megkeresése a Szentírásban.
Igénk: „Aki szeretetben él, Istenben él
és Isten él benne” 1 Jn 4,16
10.00-11.30 Vetélkedő a
csapatok közt, az előző napokon tanultakat kérdezzük ki.
11. 30-13.00 játék
- foci, röpi, méta - váltakozva egy-egy
csoport kézműves foglalkozáson borítót készít a szentírásának.
12. 00-kor ima
13. 00-14. 00 ebéd
14. 00-15. 00 takarítás,
csomagolás
15. 00-16. 00 csoportok: Mit viszek haza a táborból?
Minden csoport írhat egy levelet (amint sz. Pál írta leveleit, saját magának,
illetve korosztályi csoportjának a plébániai közösségnek - a legjobbat
felolvasnánk a záró misén)
16. 00-17. 00 csoportok beszámolnak egymásnak
beszélgetésükről
17. 00-19. 00 hazaút
19. 00 Szentmise otthon
D) A TÁBOR KIDOLGOZOTT PROGRAMJA
(Játékokkal, feladatokkal)
A
tábor vezető Igéje – mottója – lelki feladata:
„Amit akartok, hogy nektek tegyenek az
emberek, ti is azt tegyétek nekik!” (Mt 7,12)
1. nap
7.00
találkozás
7.10
indítás: A táborvezetők: Bevezető a tábor
igéjéről: meghívás, hogy erre gondolva éljünk.
Kerettörténet:
Izgalmas és szép táborunk lesz: az Újszövetségi Szentírással fogunk ismerkedni.
Meghívunk benneteket az Ősegyházba – az apostolok korába… Jézus pár éve halt
meg… Ekkor írja az első három evangélista a szinoptikus evangéliumokat, és
szent Pál a leveleit.
A
mai napon a Szentírás szerkezetével és a szinoptikus evangéliumok fogalmával
ismerkedünk.
Napunk „nevelési” célja,
hogy a gyermekeket az Isten- és embertársi szeretet tetteire is indítsuk, a
fenti ige szellemében. Ezt a célt szolgálja egy játékos figyelmeztető: Kötelet kapunk derekunkra: Jézus korában
ilyennel kötötték meg ruhájukat – A kötélre egy-egy csomót köthetünk,
valahányszor valamit tettünk társainknak Jézus iránti szeretetből.
8.00 buszra szállás
Buszon:
csoportok szerint ülünk le. Beszélgetés csoportokban – (belekapcsolva a nyári
élmények cseréjét is): mit „hagyjak otthon” (hibáimat stb.), és mit határozok
el, hogy hozzájáruljak a tábor széppé tevéséhez.
Buszról leszállás – egy olyan helyen,
ahonnan kirándulással érkezhetünk a helyszínre. Figyeljünk arra, hogy keressük
az alkalmat, hol segíthetünk egymásnak (a kötél a derékon)!
Megérkezés - A tábor közelébe érve
megállunk: csoportos beszélgetés
következik saját bibliai könyvükről: Mi a könyv lényege, ki milyen
gondolatokat, igéket talált benne az előkészület során, amelyek neki
tetszettek…
A táborhelyet felkészítő
csoport tagjai minden csoport lakóhelyének megfelelően felírták a megfelelő
újszövetségi könyv nevét – pl. rómaiak, korintusiak vagy szinoptikusok. A
segítők vezetik a csoportokat helyükre.
A felkészítők készítenek egy feldíszített
helyet, keresztet – amely a reggeli
találkozások, imák helyét kijelöli.
13.00 ebéd – előtte ének… Számtalan a csoda?
ebéd után – pihenés, játék
15.00 Bemutatkozás csoportonként: (Mindenkinek kezében legyen Szentírás!)
Előzőleg kis felkészülés:
hogyan tudják könyvüket bemutatni – játékkal, szóval stb… és mire hívja őket ez
a könyv…
16.15 Újszövetségi könyvek – sorrendjének
megismerése. – Egy vonalat húzunk egy rajzlap közepére, e vonalat a könyvek
számának megfelelően függőleges vonalakkal felosztjuk. A gyermekekkel – a
szentírással a kézben, annak tartalomjegyzékét követve - ráírjuk a könyvek
neveit, az újszövetség könyvének jelen sorrendjében. Legyenek kiemelve az
egységek (Evangéliumok, Páli levelek rokoko-galefil-koltetet-timtimti-filzsid;,
katolikus levelek).… Minden lakásban ki lesz függesztve ez a vázlat, mindenki
felírta magának a könyvek sorrendjét. Egy nagyobb formátumban kiakasztjuk a
közös ebédlőben (teremben) is.
17.00
játék - számháború
18.00
Vacsora - fürdés
19.00 Felkészülés misére:
Felajánlás – felírj(t)uk? mit hagyunk otthon, mit határozunk el, hogy az
apostolok és első keresztények lelkülete éljen bennünk.
19.45
Szentmise (Este, erdőben –
naplementekor! hogy a végére ránk sötétedjen)
A szentmisére készülve
minden csoportban összegyűjtik a felajánlásokat: mit hagyok otthon (hibát) mit
határozok el a tábor napjaira (szeretet egymás iránt). Mi volt ma öröm? Tettem
valamit az igében?
Az erdőben ünnepelt
szentmise helyéhez vezető úton útjelzőket helyezünk el – az újszövetségi
könyveket, a könyvek rendjében – ezt követve jutnak szentmise helyére
Hívek könyörgése: Minden
csoport egy tagja mond egy kis beszámolót napjukról, majd kérést (elhatározást)
Miséhez gyertyákat,
mécseseket kell készíteni.
21.00
lefekvés - csv.
2. nap - Apostolok Cselekedetei és szent Pál levelei
7.00 kelés
7.10 reggeli torna közösen
(Előtte közösen elmondjuk: Szívem első gondolatja…)
7.45 reggeli
8.00 csvh
csoportok felkészülnek a
kirándulásra
9.00 Indítás: (Mindenkinek
kezében legyen Szentírás!)
Oktatási cél: E napon az Apostolok
Cselekedeteivel és szent Pál leveleivel ismerkedünk. Reggeli
bevezetőben elővesszük a Szentírást, és a tartalomjegyzék alapján (és a tegnap
készített szerkezeti vázlat alapján) végignézzük a könyvek sorrendjét. Tegnap a
szinoptikusokkal ismerkedtünk (utolsó nap János evangéliumával és leveleivel),
ma az Ap.Csel-el és sz. Pál leveleivel. Bevezető: Az apostolok
cselekedeteinek koráról – és a páli levelek keletkezéséről.
Nevelési cél: A Rómaiakhoz írt levél
szellemében: „Ki szabadít meg a halálra szánt testtől – Jézus Krisztus”
(Rom 7.24) - Mi gyengék, bűnösök vagyunk: Jézus szabadit meg minden
gyengeségtől, ha hiszünk benne.
Cs:
Tegnap este óta hogyan próbáltuk megélni igénket: „amit akartok, hogy nektek
tegyenek az emberek…”? - Ma mit jelenthet nekünk a Róm. levél mondanivalója:
Jézus megszabadít – Jézus igazzá, megigazulttá tesz?!
Kirándulás: Minden csoport kap egy térképet, rajta a városok nevével, amelyeknek
sz. Pál leveleit írta. (A térképet kifüggesztjük az ebédlőben is – illetve
minden csoport lakásában.) Ezeket a városokat fogjuk ma meglátogatni, s a
városlakók mesélnek nekünk arról, mit írt nekik szent Pál… Így ismerkedünk meg
sz. Pál leveleivel.
A kirándulás útvonalát a felelős csoport tagjai előre végigjárják, és
megjelölik a megállási helyeket.
Azoknál a városoknál állunk
meg tehát, akiknek Pál levelet írt. Az a
csoport, amely az adott levéllel készült, előre megy, és ő fogadja a tábor
többi tagjait, majd röviden beszél nekik a levélről – és arról, ők mit éltek
meg ebből a levélből.
Minden csoport kap segítséget (az alábbiaknak megfelelően), arról, kb.
mit kell tennie az állomáson, milyen feladatot adjon a többieknek:
1. Induláskor az Apostolok Cselekedetei
nevű csoport: beszél e könyvről, Pál útjairól – és meghív, hogy most járjuk
végig a városokat, amelyeknek szent Pál levelet írt.
Minden
megállónál valamilyen feladatot kapnak a csoportok, ami gyakorlati feladat is,
és Jézusnak felajánlandó feladat is:
Innen
mezítláb
induljatok tovább. Az apostolok korában sok ember mezítláb járt.
Zarándokok, akik az apostolok vagy Jézus nyomában indulnak – mezítláb mennek,
hogy ezzel is kapcsolódjanak hozzájuk lélekben…
(Ha a mezítlábas menés a
talajviszonyok miatt nehéz, erre emlékezve meghívjuk a résztvevőket, tegyenek
egy kis kavicsot cipőjükbe… És ahogy az apostolok felajánlották Jézusnak az út
fáradalmait, szenvedéseit, ajánljuk fel mi is ezt a pici kellemetlenséget –
családunkért, a táborért stb.)
2. Róma – a rómaiak csoportja elmeséli,
hogy nekik Pál a megváltásról, megigazulásról írt: hogy Jézus Keresztje által
váltott meg minket.
Feladat:
Minden csoport készítsen keresztet száraz fából (fűből fonjanak kötelet,
amellyel két rudat keresztben összeköthetnek). Emlékeztessen ez
megigazulásunkra – és a szeretetre, amellyel Isten szeret minket Jézusban. A
csoport tagjai felváltva vigyék a keresztet a további városokba. Mi
„keresztények=krisztusiak” – megigazultak vagyunk! És hirdetjük Krisztus
keresztjét.
3. Korintus – Lakói elmesélik, hogy
miként pártoskodtak ők, és hogy Pál az egységre hívta őket. Stb.
Ti
is egy test vagytok – Krisztus teste. Krisztus köt eggyé benneteket. Ennek
jeléül egy-egy csoport tagjai kössék össze egymással magukat… Így menjetek
Efezusba. Éljétek át, hogy Krisztus teste vagytok. (A keresztet vivő a
kereszthez kösse a kötelet – jelezve, hogy Jézus köt össze minket)
4. Efezus
– Szent Pál nekünk azt írta:
Hogy az Atya az egész világot Fiában, Jézusban teremtette. Csodáljátok meg: a
fák, virágok, a mennybolt, a nap – mind Isten szeretetéből van teremtve – és
Jézus szeretete fogja össze mindezt.
Ének amely erről szól: pl.
Minden mi él… vagy: Ott lélekzel a
fákban…
Feladat:
Csendben
indulunk tovább… csendben szemléljétek mindazt, amit láttok, és adjatok
hálát ezért a titokért: Mindenben ott van Jézus! Mindent az Ő szeretete és
jelenléte fog össze.
5.Filippi – Nekünk szent Pál börtönből
írt. Csodálatos, micsoda öröm hatja át levelét. És arra hív, hogy mi is
örüljünk. – Örüljünk akkor is, ha valami nehéz, ha le kell mondanunk magunkról.
Hiszen Jézus is – Isten létére – hasonlóvá lett hozzánk: kiüresítette önmagát,
és engedelmes lett a halálig. Ezért Isten felmagasztalta Őt…
Feladat:
Pál rabláncára gondolva kössük össze egyik kezünket másik lábunkkal.
Menni tudjunk azért, de figyelmeztessen ez a börtönben levő Pálra – és arra,
hogy ő mégis Jézus örömében élt – mert tudta, hogy hasonlóvá lett Jézushoz.
6. Kolossze – Pál nekünk is azt írta,
amit az efezusiaknak. De nekünk még egy
csodálatos titkot is elmondott: A
szenvedésnek van értelme. Szenvedésünket felajánlhatjuk másokért. „Örömmel
szenvedek értetek, és testemben kiegészítem azt, ami hiányzik Krisztus
szenvedéséből, testének az egyháznak javára.” (1,24)
Feladat:
Sok zarándokhelyen szokás, hogy a zarándokút elején leveszik cipőjüket (amint
mi is tettük az első állomásunknál); másutt egy hegyre felmenve, vagy a hegyen
a keresztutat járva, követ visznek fel magukkal, mintegy a kereszthordozás
jeleként (vagy mások helyett áldozatot vállalva), s azt csak a hegy tetején
teszik le. Vegyünk fel most mi is egy követ – s vegyük általa a szívünkbe
valakit, akiért imádkozni szeretnénk: S a mai nap különösen is gondolhatunk
arra: hatalmas kincs minden szenvedés, nehézség: felajánlhatjuk másokért.
7. Tesszalonika – Ugye tudjátok, hogy
szent Pál nekünk két levelet írt?! Mi azt kérdeztük tőle, mikor jön el Jézus,
mikor jön el a világ vége, Mikor fogunk belépni a mennyországba? Ő levélben
válaszolta: Nem tudjuk pontosan, mikor jön el a világ vége, de „az Úr napja közel van”. Figyelmeztetett, hogy bármikor vége lehet a világnak: éljünk
úgy, hogy készek legyünk belépni a mennybe. „Ne aludjunk, mint a többiek – írta
- hanem legyünk éberek!” „Isten akarata, hogy szentté legyetek” (4,2) (5,6)
Folytassuk
ezzel a meghívással napunkat: így pihenünk most egyet, majd ebédelünk, és utána
ünnepeljük a szentmisét: ahol megtapasztaljuk – hogy Jézus közel van.
Út
közben a többi csoport is kap valamilyen feladatot:
János csoport hozza az ostyát (Aki eszi
az én testemet és issza az én véremet, az bennem marad és én őbenne)
Jakab csoport: egész kirándulás alatt
ők az őrangyalok – Váltsuk életre az evangéliumot. Megfelelő ponton (vagy a
mise előtt) meghívják a csoport, hogy álljunk meg: gondoljuk meg, hogyan éltük
ma az evangéliumot.
Márk (Szinoptikusok) csoport – Hibás
útra téríteni a csoportot (egy téves jelzéssel, amelyen rejtett New-Ages-s
jelzés is van, később fedezzük ezt majd fel, az útra találás után). A Márk csoport
vár rájuk az eltévedés után pár 100 méterrel: „Térjetek meg, (eltévedtetek) –
Isten Országa a mi utunk.” És helyes útra vezeti őket.
Szent Péter csoport: barlang sötétjébe
vezetik be a csoportokat (ha található a közelben egy tényleges barlang) –.
Majd ennek hátterében beszélnek: idézik 1. Pt-t: „Sötétségből csodálatos
világosságra hívott meg minket az Úr...”
Játék
13.30 Ebéd
14.30 Szentmise. A szentmise elején a Péter
levél csoport mondja el Péter apostol mit mond a megkereszteltek
hatalmas küldetéséről: „Ti választott
nép, királyi papság, szent nemzet, megváltott nép vagytok, hogy annak
dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből az Ő csodálatos világosságára hívott
meg titeket” 2,9.
Ezzel
a lelkülettel ünnepeljük Krisztus áldozatát. A szentmise oltárába beletesszük a
hozott köveket. Egyik kereszt lesz az oltár keresztje, a többi keresztet a
csoportok felajánláskor az oltár elé hozhatják, miközben más csoporttagok
beleteszik a paténába az ostyákat, és az oltárhoz kísérik felajánlási
körmenetben.
Mise
végén, hazaindulás előtt: hívjuk meg a gyermekeket – gondoljanak táborunk
Igéjére…
17.30
Játék
18.30
Vacsora - fürdés
19.30
Esti ima: csoportonként, a tábor különböző sarkaiban, egymástól távolabb – Elcsendesülés
– hálaadás a napért, Gondoljuk át, hol is találkoztam Jézussal ma? Mikor
sikerült Jézust megszólítani lelkemben, vagy tenni valamit szeretetből?
Minden
gyermek kap egy mécsest. Ez a Fény, amely meggyulladt bennünk Jézus által. Majd a tábor közepére hozzák a mécseseket,
és közös keresztet raknak ki. Egy test
vagyunk – Krisztusban. Amint a Csel.-ben
az egység hatására tértek meg az emberek, a mi életünkben is ennek az
isteni egységnek kell világítania. (Minden csoport, vagy aki akar, mondhat néhány
szót a többieknek az ő napjukról.) Közös záró ének
21.00
csv – esetleg alatta még számháború?
3. nap - Katolikus levelek
„Legyetek
megvalósítói az Igének, ne csak hallgatói!”
7.00 kelés
7.10 reggeli torna közösen
(Előtte közösen ének: Szívem első gondolatja…)
7.45 reggeli
8.55 találkozó a
csoportvezető-helyettesekkel
8.20
Indítás: (Mindenkinek kezében legyen
Szentírás!)
Oktatói
cél: Keressük ki a szentírásból a „katolikus leveleket”. Melyek is azok?
Ismételjük
át a Szentírás eddig tanult szerkezetét!
Lelki
cél: Játék, akadályverseny következik. Izgalmas, verseny. Pontozzuk. De a
legfontosabb – az ige, amit Jakab apostol levele fogalmaz meg: „Legyetek
megvalósítói az Igének, ne csak hallgatói!” – A mi igénk ma ismét: „Amit akartok hogy nektek tegyenek az
emberek, ti is azt tegyétek nekik”. Mert akkor él szívünkben Jézus. És ez
fontosabb mindennél.
Csoportok: Beszélgetés – a nap lelki
megtervezése.
9.15 Akadályverseny
Az akadályverseny állomásain
fiatalok, illetve felnőttek lesznek. A csoportok kb. 10 perces időközökben
indulnak egymás után. - (A várakozó csoportok játszanak.)
A reggeli indításkor minden
gyermek kap egy füzetkét (minden lapján az újszövetségnek egy-egy könyve, azzal
a magyarázattal, amelyet a táborba lépéskor már megkaptak): Az akadályverseny
állomásai egy-egy újszövetségi könyvhöz köthetők: azoknak az előzőkben már
megismert legfőbb igéjéhez, vagy a könyv mondanivalójához. A gyermekek
feladata, hogy az állomásokon jól szerepeljenek, továbbá, hogy az állomások után rájöjjenek, melyik könyvről
volt ott szó. Füzetkéjükben a megfelelő könyvhöz írják oda az állomás
sorszámát. (Előfordulhat, hogy egy állomás több könyvhöz is köthető, erre nekik
kell rájönniük!!) A verseny után csoportonként egy füzetet szedünk össze, és
azt pontozzuk. (Ezért is fontos, hogy egységesen töltsétek ki!)
Az akadályversenyhez kérjük
a csoportvezetők segítségét, valamint azt, hogy az állomásoknál hagyják a
feladat megoldását a gyermekekre, egyes esetekben viszont segítsenek
magyarázatukkal, összejátszva az állomás vezetőivel.
1. állomás:
A)
„Ro-Ko-Ko Gal-Ef-Fil
Kol-Te-Te Tim-Tim-Ti Fil-Zsid” -
szótagokat egyesével elrejtjük, a csoportnak meg kell találnia, majd
sorrendbe raknia.
B)
Utalás a
rómaiakhoz írt levélre. (Megigazulás – új emberré válás. „Vessétek
le a régi embert, és öltsétek fel az újat!”)A csoport az állomás vezetőivel
kialakít egy kört. Mindenki elgondolkozik, mi az, amiben meg akar újulni, újat
akar kezdeni. Egyesével elmondják ezt az elhatározásukat (esetleg fülébe is
súghatják az állomáson álló egyik vezetőnek). Ezután az átadja nekik a fehér
pólót, ami a megújulás, megtisztulás jele. „Vessétek le a régi embert, és
öltsétek fel az újat!” A következő napi kézműves foglalkozáson majd erre írjuk
rá a tábor néhány jellemzőjét, hogy emlék maradjon
C)
Feladat: a következő állomásig
beszélgessetek arról, ami az állomásnál történt: megtisztultatok, új emberek
lettetek, hogyan kell ehhez méltóan viselkedni…
(Az új ember gondolat szerepel még – az
előkészítő papíron – az Efezusi és Kolosszei levélben is, aki több levelet ad
meg, több pontot kap) A pólóra a tábor végén ráírjuk:
Rokoko-galefil-koltete-timtimti-filzsid.
2. állomás. Korintusi levélre utalás –
Az Egység
témát próbáljuk eljátszatni. Az állomáson különböző kötelek, akadályok vannak
elhelyezve.
A
csoport tagjainak összekötözött kézzel kell átmenni egy kötelekből készített
„pókháló” akadályon, úgy, hogy nem érhetek a kötélhez… Lényeg, hogy a
nehézségek ellenére egységben maradjanak; segítsenek egymásnak, együtt
menjenek.
Feladat:
a következő állomást kell előkészítenetek: beszéljetek arról, hogy manapság is
mennyire elterjedtek az ezoterikus varázslások, hiedelmek. Észre sem vesszük,
mennyire befolyásolnak minket. Ez miért helytelen?… (A jósdába úgy menjenek a
gyerekek, hogy „képben” legyenek, képesek legyen érvelni a jósnőkkel)
3.
állomás: Jakab levél. Legyetek
megvalósítói az igének…
Egyik
csoportvezető a tábor felé tart, messze a többi állomásoktól. Amikor a
csoporttal találkozik, elbotlik, és kibicsaklani látszik a bokája. A csoport tagjainak
van lehetősége, hogy megkínálják őt vizükből, süteményükből, - esetleg minden
vizüket adják oda neki. (Induláskor minden csoport csak egy hátizsákot visz
magával, abban egy nagy flakon vízzel, és minden személy számára egy-egy
nagyobb süteménnyel: buktával stb.)
4. állomás: Efezusi levél írásának
hátterére utal: – Egy sátor áll itt, az oldalán csillag- és okkult jelekkel. A
gyermekeket fogadó jósnők valamilyen varázslatra akarják rávenni a gyermekeket
tenyér- csillagjóslásra, varázslatokra. Beszélnek a világban levő
titkos Erőkről! Hatalmasságokról… - Mit szóltok ehhez? Kérdezik meg a
gyermekeket. Azoknak először rá kell jönniük, hogy a varázslás hamis dolog,
majd próbálják meggyőzni a jósnőket, hogy a mindenség Ura egyedül Jézus
Krisztus; nincs értelme a tévtanításoknak, amelyek titkos erőktől várják a
szabadulást… Minden erő Benne és Általa van… Ha más volna, az a sátántól van.
5. Kolosszei levélre utalás –„Örömmel szenvedek értetek, és kiegészítem
testemben, ami hiányzik Krisztus szenvedéséből, testének az Egyháznak javára.”
Nehéz fizikai feladat elé állítjuk a
csoportot. Fel kell hordaniuk a hegy tetejére fát, követ. Magyarázat lehet,
hogy házat építünk a dévai árváknak. Fontos, hogy a megerőltető feladatot
örömmel végezzék. (Majd utána az állomásvezetők örömmel hozzák le a felhordott
anyagokat.)
6. állomás. Apostolok Cselekedetei –
„Mindenük közös volt…” – Minden gyermek kapott bizonyos mennyiségű „római”
pénzt az induláskor… Miután előzőleg italukat odaadták, ezen az állomáson
vásárolni lehet (a kapott pénzzel arányosan) italokat, különböző áron (víz,
kóla, tea stb.) – Jó volna, ha megosztanák egymással, amit vásárolnak… Az
állomás egyik őre figyeli, pontozza magatartásukat.
7. állomás.
Az 1. Péter levél: „Álljatok készen arra, hogy megfeleljetek mindenkinek,
aki reménységetekről kérdőre von titeket.”
Egy férfi szólítja meg őket: egy férfit
kell megkövezni, mert nem adta meg szombati napnak a kellő tiszteletet sokat gyalogolt, tüzet rakott, nehéz munkát
végzett. Felolvas nekik az Ószövetségből Kiv 35,2-3; Szám 16,32. A csoport
„segítségét” kéri, ők is kövessék a törvény előírását, kövezzék az asszonyt. A
kiscsoportnak az evangélium szellemében kell válaszolnia: meg kell győznie a
férfit, hogy ma az újszövetségben élünk! Jézus új törvényt hozott.
8. állomás: szent János 1. levele. Szavak vannak papírra írva, ebből össze
kell rakniuk az igét: „Szeretet az Isten, aki szeretetben él, Istenben él, és
Isten él őbenne.” Minél kevesebb szó alapján találja ki a csoport az igét,
annál több pontot kaphat.
Stb. növelhetők az állomások.
14.00 Ebéd - Ebéd után játék
15.30-tól csoportok röviden
készülnek, hogyan kis jelenetekben adjanak elő egy állomást, ami benyomással
volt rájuk. (Rendezők figyeljenek, hogy lehetőleg minden állomás kerüljön
sorra!)
16.00 akadályverseny
élményeiből beszámoló - bemutató
17.00 játék
18.00 Vacsora – mosdás –
alatta csoportok fürdenek
19.00 Szentmise
20.00 tábortűz
21.00 találkozó a
csoportvezetőkkel
4. nap - János Evangélium és a levelek
7.00 kelés
7.10 reggeli torna közösen (Előtte
közösen elmondjuk: „Szívem első gondolatja…”)
7.45 reggeli - 8.00
csoportvezető-helyettesekkel találkozunk
9.00
Reggeli indítás: szent János evangéliumának és leveleinek megkeresése a
Szentírásban.
Lelki
indítás: szent János meghívása: „Aki szeretetben él, Istenben él és Isten él
benne.”
Tervezzem
meg, mit tehetek ma, hogy növekedjék köztünk a szeretet – és ezáltal Isten
jelenléte.
10.00-13.00
Vetélkedő a csapatok közt: Az előző
napokon tanultakat kérdezzük ki játékos vetélkedőben.
Az újszövetséghez kapcsolódó „sorverseny”. Feladatok:
1.
Belerajzolni egy térképbe szentírási városok helyét (Korintus, Tesszanika,
Efezus, Jeruzsálem, Róma)
2.
A csoport egyik fele húz egy szentírási könyv nevét (amely szerepel a táborban)
és azt kell valamiképpen bemutatnia pantomim segítségével – a csoport másik
felének fel kell ezt ismernie
3.
Kapnak 10 szentírási idézetet, amely kapcsolatban áll a táborban tanultakkal,
illetve az ott szereplő 10 témával, és ezeket fel kell ismerniük.
4.
Az újszövetségi könyvek rövidítéseit megkapják összekeverve. Sorrendbe kell
őket rakni.
5.
Húznak egy újszövetségi könyv címét. Rajzot kell egyenként készíteniük,
amelyből rá lehet jönni, melyik könyvről van szó. – Majd ki kell találni, mit
ábrázolnak egymás rajzai.
6.
Egy fontos szentírási ige betűi (szótagjai?) vannak összekeverve, s ebből kell
összerakni az igét.
7.
Kapnak egy szentírási könyv címét. A feladat, hogy a csoport készítsen közösen
egy rajzot, amely e könyv szépségét ábrázolja. Itt az egymásra figyelést is
pontozzák.
Egyidejűleg a többi csoportok számára játék - foci, röplabda, méta
Illetve
egy-egy csoport, váltakozva, kézműves
foglalkozáson a tegnap kapott pólóra írja a tábor nevét, évszámát, és például
szent Pál leveleire utaló szótagokat (ro-ko-ko, gal-ef-fil…)
12.
00-kor Úr-angyala imádság (esetleg magyarázni kell eredetét, mondanivalóját)
13. 00-14. 00 ebéd
14. 00-15. 00 takarítás, csomagolás
15.
00-16. 00 csoportok: Mit viszek
haza a táborból? Minden csoport írhat egy levelet (amint sz. Pál írta leveleit),
saját magának, illetve korosztályi csoportjának a plébániai közösségnek.
Ezeknek fő gondolataiból a csoportok egy-egy tagja felolvashat a tábort a záró
misén.)
16.
00-17. 00 csoportok beszámolnak
egymásnak beszélgetésükről
17.
00-19. 00 hazaút
19.
00 Szentmise a plébánián. –
Ajándék a táborozó gyermek
családtagjai számára, ha a tábor-záró szentmisét odahaza mutatjuk be, a
szülőkkel, rokonokkal együtt; s ott van módunk röviden összefoglalni –
lehetőleg a gyermekek egy-egy kis beszámolójával tarkítva - a tábor szépségét.
E) MEGHÍVÓ LEVÉL A CSOPORTVEZETŐKHÖZ
Kedves Csoportvezetők!
Egy tábor akkor igazán szép, ha jól készültünk.
Elsősorban a csoportvezetők. Tehát elsőnek Te Magad kérd Jézus segítségét, és
fogj neki a készületnek azzal, hogy saját csoportod bibliai könyvét elkezded
megismerni, és központi titkait megélni. A mellékelt összefoglaló anyag
segítséget adhat ehhez.
Második lehetősége és feladata a csoportvezetőknek,
hogy csoportjuk tagjait is meghívják a készületre. A saját könyvével mindenki
ismerkedjék, korosztályának megfelelő szinten. Ebben lehetne csoportjaitoknak
segítséget nyújtatni: pl. a legkisebbeknek csak a könyv fő gondolatát adjátok
meg, és javasoljátok, hogy otthon próbáljanak segítséget kérni könyvük
olvasásához szüleiktől (így a szülőket is bekapcsoljuk!), néhány szép ige
kiválasztásához.
Jó útja-eszköze a közös felkészülésnek egy-egy közös
hétköznapi misére meghívni őket. Továbbá saját könyvetekből választhattok – a
mellékelt összefoglalások segítségével - néhány vagy egy igét, hogy a könyv
olvasása közben ez(ek) legyen(ek) vezér igéitek.
A könyvek témáinak megfelelően is készíthettek
tervet: pl. Apostolok Cselekedetei az apostolok és szent Pál igehirdetésének
könyve – feltehetjük tehát a kérdés: vajon mi hogyan adjuk tovább jézus
igéjét?. Az ApCsel egyúttal a keresztény közösségek megalapulásának, mondhatjuk
a keresztények között megszülető kölcsönös szeretetnek a könyve is (Vö. a
mellékletben!). Mit tehetünk mi hogy csoportunkban vagy hittanon élő legyen a
szeretet? stb.
A csoportvezetők
ismerkedjenek a többi könyvek lényegi tartalmával, eszmei mondanivalójával,
amiben a táborban használt újszövetségi könyvek mellékelt összefoglalása
segítségetekre van.
A nap felelősei gondoljatok arra, hogy saját napotok
témája mellett tegyetek fel olyan kérdést, amely bekapcsolja a nap témájába az
összes csoportot (azaz a többi szereplő bibliai könyveket). (Szükség esetén
ebben lehet segítséget kérnetek a Bibliát jobban ismerőktől.)
Kezdjetek el tehát felkészülni, és csoportotok
tagjait meghívni a közös készületre.
Jézus kegyelme vezessen Mindnyájatokat. Szeretettel