a Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat
megalakulásának ötéves évfordulója alkalmából
Bibliaközpont, 1995. ápr. 24.
A Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat ünnepélyes keretek között emlékezett meg megalakulásának ötéves évfordulójáról székhelyén, a budapesti Bibliaközpontban. Az ünnepségen részt vettek a Magyar Püspöki Kar tagjai: dr. Paskai László, bíboros, prímás, érsek, Esztergom-Budapest; dr. Seregély István, érsek, a M.K.P.K. elnöke, Eger; Balás Béla, megyéspüspök, Kaposvár; Bíró László, püspök, Kalocsa; dr. Bosák Nándor, megyéspüspök, Nyíregyháza; dr. Dékány Vilmos, püspök, rektor, Esztergom; dr. Keszthelyi Ferenc, megyéspüspök, Vác; a Katolikus Bibliaszövetség és a külföldi testvérintézmények részéről: Mons. Alberto Ablondi, püspök, a Katolikus Bibliaszövetség elnöke, Livorno, Olaszország; dr. Fr.-J. Ortkemper, a Német Bibliatársulat igazgatója, Stuttgart, Németország; Theo J. Kersten, a Holland Bibliatársulat igazgatója, AS 's-Hertogensbosch, Hollandia; Mag. Anton Kalkbrenner, Osztrák Bibliatársulat, Klosterneuburg, Ausztria; Mag. Hannes Schreiber, a Középeurópai Régió irodavezetője, Klosterneuburg, Ausztria; Frau Tuschl, a Régió könyvelője, Klosterneuburg, Ausztria; Nagy József, az erdélyi Katolikus Magyar Bibliatársulat vezetője, Marosvásárhely, Erdély; számos díszvendég, köztük dr. Antal Józsefné; biblikus professzorok, a Társulat munkatársai és tagjai. Az ünnepség keretében dr. Paskai László bíboros megáldotta a Bibliaközpontot. Az együttlétet szebbé és ünnepélyesebbé tette Maros Éva művésznő (hárfa), Geiger György művész (trombita) közreműködése, valamint Nyilas Tünde éneke. Az ünnepséget záró díszvacsorán Seregély István érsek, a Püspöki Kar elnöke mondott köszöntőt.
Köszöntöm
Önöket! Az összes terem tele van a
munkatársainkkal. Ők a riporterek jóvoltából televizión kénytelenek nézni ezt
az eseményt, ami történik itt. Ide nem férünk. Bár ez egy óriási sikerélmény
számomra, hogy már ekkora termünk van.
Megkérem
Balás Béla püspök urat, mint a Bibliatársulat elnökét, hogy nyissa meg ünnepi
ülésünket.
Eminenciás Biboros Úr, Excelenciás Püspök Atyák, Főtisztelendő Professzor Urak, Kedves Vendégeink!
Én erre az
ünnepi ülésre úgy érzem, hogy a frontvonalról érkeztem. De talán nem csak én.
Jópár megyéspüspök társam talán ugyanezt mondhatja. Hadszintérről érkeztünk egy
szellemi központba. Az elmúlt napokat, heteket, másfél hónapot az új kaposvári
egyházmegye első cím- és névtárának összeállításával töltöttem. Statisztikákat
böngésztem, próbáltam hasonlítgatni, elemezgetni a helyzetet, s közben rengeteg
beszélgetés, káplánkodás ünnepeken délelőtt a székesegyházban, délután a kis
faluban valamerre, mindig máshol. Az egész tavasz így ment el. S közben
ilyeneket hallok, hogy az egyik atya 6 éjféli misét mond. Ezt hogy csinálja?
Már délben kezdi. Idén tavasszal rákérdeztem valemelyikre, hogy lesz a
Nagyszombat? Azt mondja: Négy! Délután kettőkor kezdi. Liturgikus a feje,
gondolom, szétdurran ilyenkor. Aztán tovább. A számokat vizsgálva. A polgári
értelemben vett nyugdíj-korhatár alatt van kb. 50 aktív papunk. Ugyanakkor az
egyházmegye területén kb. 1000 orvos működik, 7000 pedagógus. Középiskolákban
világi tanerő 1088, papi ember, aki bejár hitoktatni vagy bármi címen az egyház
részéről, aki résztvesz ezekben az iskolákban, 3 db. Nem azt mondom, hogy ez
tragikus. Hanem azt mondom, hogy rendkívül érdekes. Ha valamikor érdemes volt
papnak lenni, vagy püspöknek, akkor most igen.
Húsvétkor
ezen adatoknak kicsit kábulatában és bűvöletében, nagyszombatesti vagy Húsvét
éjszakai szertartás közben jutott eszembe ez a kérdés, hogy hány ember kell a
kereszténységhez? Rómának volt valami elmélete, ha jól emlékszem, 300 000 körül
kellene, hogy egy új egyházmegye beinduljon. Ez a minimum. Mennyi kell a
kereszténységhez? Nekem az jutott eszembe, hogy egy is elég. Ha annak igaza van.
És az olyan! Az üdvtörténelem kanyarához egy Ábrahám elég volt; Egyiptomból a
szabadulás: ezt az Úristen intézte, de egy Mózes elég volt azt levezényelni;
egy Dávid elég volt Góliáthoz; egy Gedeon elég volt azzal a kis nevetséges
szimbolikus csapatával; egy Szűzanya a kereszt tövében elég volt; egy Magdolna
a nyitott sírnál elég volt; két apostol elég volt ébreszteni a többit.
Körülbelül így indultunk.
És
korunkat nem okvetlenül végállomásnak tekintem. Ebbe a naivitásba Ágostontól
kezdve sokan beleestek, hogy ővelük együtt vége mindennek. Nem biztos! Lehet,
hogy csak most kezdődik. Valami sokkal másabb, hitelesebb, érdekesebb. Na,
dehát ez föltételezi azt a bizonyos egy embert. Régi latin mondás az volt, hogy
»timeo hominem unius libri docentem«. Ennek van köztudottan egy rossz értelme
is, hogy félek a beszűkülttől, akinek csak ennyire futotta, na dehát én most
nyilván arra a jobbik értelmére gondolok, hogy a biblikusokat tekintem egy
könyvű embernek, a szent megszállottak, akikben sűrűsödik valahogy ez az új világ,
amelyik elég a kerszténységhez, akiket az Úristen fel tud használni.
Hippokratész
még mindenféle más módon golndolkodott a vérösszetétel és a karakter viszonyáról,
hogy van lassúvérű meg melegvérű, meg ilyen-olyan. Az a bizonyos egykönyvű
ember, a biblikus ember, az olyan Krisztus-vérű, olyan sűrítménye a
kereszténységnek.
Na persze,
aki egy kicsit tanultabb és a frontvonalon szétnézett, az tudja, hogy hát hol
nem hivatkoznak a Bibliára manapság. Hát hogy lehet itt ezt jól csinálni,
eligazodni? Nem tudom nem hibázom-e el, mert ez szakmai kérdés, úgy tudom.
Talán
minden idők legműveltebb magyar biblikusa Mócsy Imre jezzsuita atya volt a maga
nem is egy, hanem úgy tudom 3 doktorátusával. Halála előtt nem sokkal faggattuk
őt arról, hogy van-e arra szabály, hogy kell jól érteni a Bibliát és jól
olvasni? Erre ez a szent öreg tudós azt mondja: igen, persze, hogy van. Hármas
kötelékben. Egységben az emberi szerzővel. Tehát tudni kell a szakmát.
Egységben a fő Szerzővel, az Úristennel, tehát imádságosan. És egységben a
tulajdonossal, vagyis az Egyházzal, akinek a könyve.
Azt
gondolom, hogy ez a Bibiaközpont ezt a hármas köteléket kell, hogy szolgálja, s
ennek ad otthont. A szakmának, az áhitatnak, és nyitva a kapu minden jószándékú
előtt. És összeköttetésben van a Katolikus Bibliaszövetség világszervezetével,
nemzetközi szaktekintélyekkel, itthoni professzor urakkal. Hiszem, hogy ez
kellő biztosíték erre a harmadikra, ami döntő korunkban, hogy a Bibliát az
Egyházzal egységben értelmezzük.
Kívánom,
hogy akik itt dolgoznak és akik élnek ebből a munkából, ─ mert Budapest
is a frotnvonalhoz tartozik nyilvánvalóan és a hadszintér egy darabkája, nem
pusztán kulturharcnak, hanem egy hatalmas kegyelmi csatának, ─ kívánom,
hogy legyen ez ennek szolgálatában. És megint mondhatnék egy csomó biblikus
képet, hogy legyen ez Betleheme, Názáretje, Utolsó Vacsora terme, Szentlélek
váró közösség terme, ahol szétpattannak ajtók ablakok, s a Lélek behatol ill.
kiárad. Kívánok itt jó munkát, hiteles, megbízható, katolikus légkört.
Úgy legyen!
────────────────────────────
Engedjék
meg, hogy most köszöntsem minden kedves vendégünket. És most dobban meg a
sziven, hol is kezdjem? Bíboros Úr! S ezt mindenkinek elmondhatom, püspök atyáknak,
többieknek is: biztosan tudnának mást is csinálni! Tudom! Köszönöm, hogy
eljöttek. Köszönöm a Bíboros Úrnak, köszönöm az Érsek Úrnak, a Püspöki Kar
Elnökének, hogy el tudtak jönni. Köszönöm a többi püspök atyának, hogy itt
vannak. Köszönöm a Katolikus Bibliaszövetség elnökének, Alberto Ablondi püspök
úrnak, hogy Olaszországból eljött. Még a poggyászát is elveszítette. (De már megtaláltuk:
a szállodai a szobájában van.) Köszönöm Antal Józsefnének, hogy eljött.
Köszöntöm testvérintézményeink vezetőit: a Német Bibliatársulat igazgatóját,
Franz-Josef Ortkemper urat, a holland bibliatársulat igazgatóját, Theo Kersten
urat. Köszöntöm a Közép-Európai Régió vezetőjét, Kalkbrenner Magister urat –,
aki félig magyar, hiszen a felesége magyar –; köszöntöm Schreiber Magister
urat, aki a Világszövetség Közép-Európai régiójának irodavezetője. Köszönöm
kollegáimnak, hogy voltak szívesek és vették maguknak a fáradtságot, hogy
eljöttek. Köszönöm minden kedves vendégünknek. Köszönöm az újságíróknak,
televíziónak. Köszöntöm körünkben Nagy József Urat, az újonnan megalakult
erdélyi Katolikus Magyar Bibliatársulat vezetőjét. Köszöntöm Wetzstein
klaretinus szerzetes atyát, aki nagyon sokat áldoz a különböző magyarországi
egyházmegyékre. Köszöntöm a püspöki és érseki titkár urakat. Mintegy nyolcvanan
vagyunk, hogy együtt ünnepeljünk. Kérem, hogy a többiek – munkatársaim, jótevőink, segítőink –
fogadják el egy szóval őszinte köszöntésemet.
──────────────────────────────────────────────────────
J.S.Bach: Korál a 147.
kantátából
Händel: Ária változatokkal
Händel: Passacaglia
J.S.Bach: Bist du bei mir –
korál
Schubert: Ave Maria
J.S.Bach-Gounod: Meditációk
──────────────────────────────────────────────────────
A
Bibiatársulat 5 éve működik. Alapjait azonban már valamivel korábban
lefektettük. Azt lehet mondani, hogy az első konkrét lépés az volt, amikor a
Német Bibliatársulat élére Ortkemper úr került, kb 8 évvel ezelőtt, és egy régi
vágyamat segített beteljesedni: a Német Bibliatársulattól kaptam egy komputert.
Társulatunk működése tulajdonképpen ezzel kezdődött. A Német Bibliatársulat
azóta is nagyon sokat segített. Egyáltalán azért mertem hozzáfogni a Társulat
megszervezéséhez, mert megkaptam azt az igéretet, hogy a Német Bibliatársulat 5
éven át biztosítja számunkra egy alkalmazott fizetését. Emellett természetesen
a többi bibliatársulat is sokat segített. ìgy például az osztrák
Bibliatársulat sokféleképpen támogatta munkámat 1971 óta. Induláskor azonban a
Német Bibliatársulat ígérete jelentette a biztos alapot számunkra. Felkérem
tehát a Német Bibliatársulat igazgatóját, Franz-Joseph Ortkemper urat, mondja
el köszöntő beszédét.
Engedjék
meg, hogy a Szt. Jeromos Bibliatársulat ötéves fennállása alkalmából szívemből
gratuláljak Önöknek a Német Katolikus Bibliatársulat (Katholisches Bibelwerk),
valamint a Középeurópai Bibliatársulatok Munkacsoportja nevében, amelyhez a
Szent Jeromos Bibliatársulat is tartozik – ill. mi is ehhez tartozunk. A
Munkacsoport további, itt is képviselt tagjai: az Osztrák Bibliaközpont és a
Holland Katolikus Bibliatársulat.
Kedves
Tarjányi Béla! Önök e rövid pár év alatt meglepően sok dolgot valósítottak meg:
biblikus folyóiratuk van, melynek már 19 száma jelent meg, a Stuttgarti Kiskommentár
fordítása (legközelebb a negyedik kötet fog megjelenni), az egész ország
területén biblikus apostolképző szemináriumokat tartottak, munkatársakat
képeztek ki... Ha volna a fejemen kalap, most tisztelettel megemelném!
A Biblia,
ez a régi könyv, évezredek múltán is időszerű maradt. Ezek ugyanis az emberi
élet döntő kérdéseivel foglalkoznak, az élet értelmével, a halál legyőzésének
kérdésével, az emberi cselekvés és együttélés hatékony szabályaival. Meggyőződésem,
hogy a mi korunkban, amikor az emberiség meglehetősen tanácstalanná vált,
nagyobb szükség van a Biblia üzenetére, mint valaha is a történelem folyamán.
Mindenek előtt olyan fényre van szükségünk, amelyben sikerül megoldanunk a
földön az egyre növekvő problémákat. (Éppen a legutóbbi napok eseményei, ezek a
szörnyű merényletek mutatják, hogy mennyire összezavarodott a mai társadalom.)
A bibliai
Teremtéstörténet például – amelyet ez a csodálatos szőttes is ábrázol –
ösztönzést adhat arra, hogy teremtő módon közelítsük meg az ökológiai
problémákat, és ne felelőtlenül éljünk, mondván, hogy „utánunk a vízözön”. A
teremtés bibliai hite lehet a leghatékonyabb ösztönzés számunkra, hogy a Föld
értékeinek örüljünk, és megőrizzük a jövő nemzedékeknek mindazt, amit az Isten
ránk bízott. Az Egyiptomból való kivonulás története és a próféták kritikus
megnyilatkozásai megóvhatják a keresztényeket attól, hogy a kereszténységük
bezáruljon, és ösztönözhetnek bennünket annak a mindenkor érvényes feladatnak
teljesítésére, hogy hátrányos helyzetben élő testvéreinken hatékonyan
segítsünk. A jövőre vonatkozó, nagy prófétai látomások megőrizhetnek attól,
hogy a megoldhatatlannak látszó problémák láttán a cinizmus vagy a
rezignáció uralkodjék el rajtunk; segíthetnek bennünket, hogy a lehetséges és
szükséges kis lépéseket megtegyük, igazságosabb világot teremtve így sokat
gyötört földünkön.
A Názáreti
Jézus alakja, az ő testvéri szolidaritása az emberekkel, mindenek előtt
szolidaritása velünk, halálraszántakkal –, minket, mai embereket is megtanít a
szenvedőkkel való sorsközösség vállalására. A húsvéti örömhír pedig, hogy Ő a
halálból feltámadt, erőt ad nekünk, hogy a problémák özöne láttán ne adjuk fel
a küzdelmet, hanem elkötelezetten fáradjunk a teremtett világ gondozásán.
Ezzel kapcsolatban mindig nagy hatásal van rám az 1. Korintusi levél 15.
fejezetének vége, ahol Pál, miután hosszasan tárgyalta a végső feltámadás
kérdését, egyszerre a földi valóságnál köt ki, és arra buzdítja a
korintusiakat, hogy józanul és lankadatlanul végezzék mindennapi kötelességeiket,
abban a reményben, hogy emberi fáradozásaink a húsvéti örömhír erejében soha
nem lesz hiábavaló (1 Kor 15,58).
Nagyon
szeretném, ha a mai egyházban is megvolna ez az optimizmus. Plébániákon, kurzusokon
az ember többnyire csak panaszáradattal találkozik; márpedig az olyan egyház,
amely mindig panaszkodik, egyáltalán nem vonzó.
A Jeromos
Bibliatársulatnak további, eredményes fejlődést kívánok. Bízom abban, hogy a jövőben
élvezni fogja a magyar Egyház hatékony támogatását (anyagi téren is!). Mert a
Biblia üzenete mind az Egyház, mind a társadalom számára felmérhetetlen érték.
Szabaddá tudja ugyanis tenni a remény erőit –, most, amikor a remény oly ritka
kincs! És a Szentírás a felebarát szeretetére tanít, így megőrizheti a
társadalmat az egoizmusban való elmerüléstől.
Szeretnék
köszönetet mondani a Jeromos Bibliatársulat munkatársainak is elkötelezett munkájukért.
Kívánom, hogy továbbra is bátran, lelkesen tudjanak dolgozni, legyenek jó
ötleteik, hogy Isten Igéjének terjesztésén eredményesen munkálkodhassanak.
───────────────────────────────────────────────
A Szent
Jeromos Bibliatársulat egy a sok közül. Több mint 80 hasonló, országos
intézmény van a világon. Biblikus megújulási mozgalmak már a zsinat előtt is
voltak a katolikus egyházban, de a katolikus bibliatársulatok létrejöttének elsősorban
a II. Vatikáni Zsinat adott új lendületet. A zsinat ugyanis azt ajánlotta a
Katolikus Egyház felelős vezetőinek: Ismerjétek, szeressétek, és adjátok a
hívek kezébe is a Bibliát. Nyissátok tágra a kapukat, hogy a katolikus hívek is
hozzájussanak a Bibliához. Ezért jött létre a Katolikus Bibliaszövetség
Világszervezete. Ennek tagjai a világon az egyes országok bibliatársulatai.
Ebbe a szervezetbe tartozik Társulatunk is kezdettől fogva. A szocialista
országokban nem volt lehetséges bibliatársulatot létrehozni az elmúlt
időszakban. Bár jómagam kezdettől fogva részt vettem a középeurópai
bibliatársulatok igazgatói értekezletein, hazánkban mindaddig lehetetlen volt
ilyen társulatot alapítani, amíg a változások be nem következtek. Amikor
azonban a kommunista-szocialista rendszer összeomlott, azonnal létrehoztuk a
Társulatot. Örömmel üdvözölhetjük körünkben a Világszervezet első számú
vezetőjét, Alberto Ablondi livornói püspököt, aki jubileumi ülésünket
megtisztelte jelenlétével. A következőkben ő fogja elmondani köszöntését.
Nagyon
szépen köszönöm a társulat Elnökének, hogy ezt az örömet szerezte számomra,
hogy közöttetek lehetek, és a elhozhattam a világszervezet üdvözletét Bíboros
Úrnak, akit már volt szerencsém ismerni, a püspöki kar Elnökének, Érsek Úrnak,
a püspök testvéreknek és minden kedves nővéremnek és testvéremnek, akik itt
vannak.
Nagyon
fontos, hogy ünnepeljük a Bibliát. A püspök atya azt mondta: azt kívánja, hogy
legyen ez a központ coenaculum, az utolsó vacsora terme. Én viszont, aki
láttam, megismertem ezt a csöndes helyet, amelyik szerényen megbúvik a házak sűrűjében,
azt kívánom: legyen ez központ a názáreti otthon. Názáretben lett ugyanis
testté az Ige. A Dei Verbum zsinati konstitució mondja: amint a Második Isteni
Személy nem tekintette méltatlannak, hogy emberi testet öltsön, úgy Isten igéje
sem tekinti méltatlannak, hogy emberi szavakba öltözzék. Ezért minden biblikus
apostolság az Ige megtestesülése. A bibliafordítás során például, amikor egyik
nyelvből a másikba átvisszük Isten igéjét, az Ige egy másik, egy új kultúrában
testesül meg. Vietnámban éltem át megrendítő pillanatokat röviddel ezelőtt,
amikor jelen voltam, együttműködtem az ottani egyik első fordítás
elkészítésében. Az Elnök úr azt mondta, hogy itt képezik ki az Ige szolgáit. Én
viszont azt mondom, hogy amikor az Igének ezek az apostolai Isten Igéjét
szolgálják, akkor mindig megtörténik ez a megtestesülés, ott, az adott környezetben.
De a
megtestesülésnek soha nem volt könnyű az útja. Ti magyar testvérek, hogy ez
megvalósulhasson, sok-sok áldozatot hoztatok. Nem voltak könyveitek, nem voltak
segédeszközeitek, nem voltak kapcsolataitok. Ezért azt kell mondanom, hogy
számunkra, a Világszervezet számára –, amely éppen a jövő évben fogja
megtartani a soronkövetkező hat évenkénti világkonferenciáját –, nos, a
Világszövetség számára is egy csodálatos megtestesülésnek tekintem azt, hogy a
magyar Bibliatársulat létrejött. És azzal fejezem be, hogy a megtestesülés nem
az üdvösség befejezése, mert minden közlés vége kapcsolat, egység. Legyetek
magatok és a mi számunkra a remény jelei és eszközei a világban.
Danke. Deo
gratias!
Biboros
Úr, Érsek Atya, Elnök Úr, Püspök Atyák!
5 évvel
ezelőtt ugyancsak hét magyar főpásztor volt jelen alakuló ülésünkön. Félve és
remegve tettük meg az első lépést és kértük a Magyar Egyház áldását erre a
kezdeményezésre. Ezt az áldást a magyar püspöki kartól megkaptuk. Megpróbáltunk
hűségesen sáfárkodni a lehetőséggel és a rendelkezésre álló eszközökkel. Amint
már szó esett erről, sokat tettünk az elmúlt 5 év alatt. Biblikus folyóiratunk
van. Egy kicsi bolt, ahol minden értékes biblikus könyv kapható, még az eredeti
és idegen nyelvű Bibliák is. Az öt év alatt kb. 10 millió Ft értékű volt a
forgalmunk. Társulatunk létszáma azóta több, mint a tízszresére növekedett:
jelenleg mintegy 1300 tagtársunk van. Imádkozó csoportunk rendszeresen
imádkozik a Magyar Egyházért és tagjainkért. Bibliaiskola működik ezen a helyen,
amely, Istennek legyen hála, most már kissé tágasabbá lehetett.
Sikerült
segítséget nyújtanunk a Magyar Egyháznak a biblikus apostolkodás alapjainak
megvetésével, amikor az Újszövetséget kiadtuk nagyon olcsón, 70 forintos áron.
Ez nagyon sokat jelentett a híveknek, a lelkipásztorkodó papságnak.
Továbbképzéseket tartunk, hogy meggyőzzük a Magyar Egyházat, püspök atyákat, a
papságot és a katolikus híveket, hogy a Szentírás lehet a lelkiélet része a
Katolikus Egyházban is. Hogy a Szentírást az emberek ne csak hallgassák, amint
elhangzik a szószékről, hanem a katolikus hívek is rendszeresen táplálják
lelküket Isten Igéjével – Isten közelében, az imádság csendjében, és merjenek
vallani a közösségben arról, hogy milyen sokat jelent számukra a Szentírás.
ìgy fogja Isten igéje kifejteni a üdvöthozó, lelekreősítő hatását. Mert
így nem puszta hallgatói leszünk az Igének, hanem keresői, megosztói és
megvalósítói. Röviden ez az, amit minden erőnkkel igyekeztünk szorgalmazni a
Magyar Egyházban.
Nyiltan és
mindenki előtt fáradoztunk. Nagy dobra nem vertük tevékenységünket, de dolgoztunk.
Azt hiszem, hogy nélkülünk, a Szent Jeromos Bibliatársulat nélkül a Magyar
Egyház ma már kevesebb lenne.
Mindezért
elsősorban a Püspök Atyákat illeti köszönet. Köszönöm, hogy számunkra, a
Bibiatársulat számára, a Magyar Egyház ezen új hajtása számára, az édesanya melegsége
és közelsége voltak.
És
köszönet illeti mindazokat, akik segítséget nyújtottak munkánkhoz. Köszönetet
mondok munkatársaimnak, akik között néhányan fizetésért, mások nagyon sokszor
teljesen önzetlenül és fizetség nélkül végezték ezt a sok munkát. Elmondhatom,
hogy 30-40-50 ember segítségére mindenkor számíthatunk. Bármikor, bármit
kérhetünk tőlük és megteszik. Köszönetet mondok hazai jótevőinknek és
Tagságunknak, akik rendszeresen támogattnak bennünket. Tagságunk fillérei, jótevőink
adományai azok, amelyek a külföldi támogatás mellett a biztonságot, az anyagi
feltételt jelentették Társulatunk működése sorn.
Ezúton is
köszönetet mondok sok ezer jótevőnknek, akik akár 50-100 forintonként, de összeadtak
ezelőtt 3 évvel két millió forintot, és 10 000 Újszövetséget kivihettünk a
külföldi magyaroknak. Köszönetet mondok külföldi jótevőinknek, akik biztosították
és biztosítják, hogy munkánkat végezhessük –,
és immár valamivel tágasabb helyünk is van ehhez. A Szent Jeromos
Bibliatársulat nem kérhetett vissza semmiféle elvett ingatlant, hisz korábban
nem létezett. És nem kapott ─ bocsánat ─ alamizsnát sem az
Egyháznak juttatott javakból. Öt évvel ezelőtt azzal kezdtük, hogy plébániákon,
ahol volt hely, kerestünk bérelhető helyet irodának. Egyik helyen 8
négyzetmétert ajánlottak havi 20 000-ért, más helyen valamivel nagyobbat havi
200 000-ért... Azután sikerült vásárolnunk itt először egy kisebb lakást, most
pedig ezt a második részt is meg tudtuk szerezni. Köszönetet mondunk ezért
jótevőinknek, köszönjük támogatóink segítségét. De köszönettel tartozunk azoknak
is, akik közvetlenül, kétkezi munkával segítették előhaladásunkat. És
köszönetet mondunk külföldi jótevőinknek, akik ezt bővítést anyagi
támogatásukkal lehetővé tették: Kondor atyának Fatimában, Szőke János atyának a
Kirche in Not-tól. Ők külföldön is meglátták azt, hogy Magyarországon talán
erre is, egy Bibliatársulatra is szükség van.
Püspök
Atyák, jelentem: a Bibiaközpont – sok-sok ember fáradozása nyomán – a Magyar
Egyház rendelkezésére áll. Kérem adják rá munkánkra áldásukat. Kérem Biboros
Atyát, szentelje föl ezt a helységet.
Az Atya a
Fiú és a Szentlélek nevében. Amen.
Istenünk,
Atyánk, aki Krisztus szeretetével vezet bennünket, és gondunkat viseli, legyen
mindnyájatokkal!
És a te
lelkeddel!
Ez a
helyiség, amelyre most Isten áldását kérjük, Isten igéjének mélyebb
megismerését és megismertetését szolgálja. Amikor Isten áldását kérjük erre a
helyiségre, tanulékonyan figyeljünk Isten szavára. Kérjük, adjon nyitott
szivet, hogy amit a Szentírás tanulmányozásából felismerhetünk Isten akaratának,
azt tetteinkkel életre is váltsuk. Hallgassuk meg Isten szavát!
Szentlecke
szent Péter apostol első leveléből (1 Pét 2,4-10).
Testvéreim!
Menjetek hozzá, az élő kőhöz, amelyet ─ bár az emberek elvetettek ─
Isten kiválasztott és megbecsült, és mint élő kövek épüljetek fölé lelki házzá,
szent papsággá, hogy Istennek tetsző lelki áldozatokat hozzatok Jézus Krisztus
által. Ezért van benne az ìrásban:
Lám
kiválasztott, becses szegletkövet rakok le Sionban.
aki hisz
benne, nem vall szégyent.
Nektek tehát, mivel hisztek benne, dicsőségetekre válik. A hitetlenekre ellenben ez vonatkozik: Az a kő, amelyet az építők elvetettek, szegletkő lett, a botlás köve, és a botrány sziklája. Megbotlanak rajta, mert nem fogadták el hittel a tanítást, amelyre meghívást kaptak. Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet, tulajdonul kiválasztott nép vagytok, hogy annak dicsőségét hirdessétek, aki a sötétségből meghívott benneteket csodálatos világosságára. Ti valamikor nem voltatok nép, most pedig Isten népe vagytok: régen nem nyertetek kegyelmet, most pedig irgalomra találtatok.
Ez az
Isten igéje. Istennek legyen hála.
Megmagyarázni
nem kell az elhangzott szentírási részt, amelyet a római Szertartáskönyv tartalmaz.
Talán éppen ezen a helyen mutatkozik ez a legaktuálisabbnak. Szegletkő Krisztus
és a Szentírás. Épüljön fel rá a Magyar Egyház. Ezzel a lelkülettel
imádkozzunk:
Az emberré
lett Ige köztünk vett lakást, hogy teljességéből kegyelmet és igazságot
merítsünk. Ez a ház, ez a helyiség, amely lelkipásztori céllal fog működni, az
Úr sokféle megnyilvánulásának jele közösségünkben. – Jöjj és maradj velünk, Urunk!
Te, aki
jelen vagy ott, ahol néped imádkozik, gyűlik össze, tegyél bennünket jelenléted
hordozójává, dicsőséged templomává. – Jöjj és maradj velünk, Urunk!
Te, aki
minden embert az igazság ismeretére hívsz, tegyél bennünket készségessé az
evangélium hallgatására és hirdetésére abban a környezetben, ahol élünk. Jöjj
és maradj velünk, Urunk!
Te, aki
lelkünk pásztora vagy, segíts bennünket, hogy ezt a központot akaratod szerint
használva eljussunk emberi és keresztény életünk kiteljesedésére és így legyünk
a világ világossága és a föld sója. Jöjj és maradj velünk, Urunk!
Te, aki
megadod nekünk azt a kegyelmet, hogy 5 esztendeje szolgálhatja ez az intézmény
szent Igédet, add, hogy továbbra is a Te nevedben emberszerető jóságod
örömhírének eszköze lehessen. Jöjj és maradj velünk, Urunk!
Imádkozzunk
úgy, ahogy a mi Urunk Jézus Krisztus tanított minket imádkozni:
Mi
Atyánk ...
Atyánk!
Dicsérünk és hálát adunk neked, aki a keresztség által Krisztusba, az igaz
szőlőtőbe oltottál minket, és Testének, az Egyháznak tagjaivá tettél. Te, örök
Pásztor, add meg népednek szolgálattevői keze által az evangélium kimeríthetetlen
gazdagságát. Add meg, hogy Fiadat követve növekedjünk a hit, a remény és a
szeretet közösségében, hogy az emberi közösség kovásza legyünk. Áldd meg ezt a
központot és segíts, hogy minden helységében, melyet itt adsz nekünk a Lélek
megújító ereje működjék Krisztus, a mi Urunk által. Amen.
───────────────────────────────────────────────────
A Pázmány
Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának Újszövetségi Tanszéke és a Szent
Jeromos Bibliatársulat ezen ünnepi alkalom tiszteletére
címmel
pályázatot hirdetett. A pályázatra 15 pályamű érkezett be. A díjakat Balás Béla
püspök–elnökünk adja át.
A harmadik
helyezett pályamű Szent Ágoston életében mutatja be a Szentírás szerepét. Szerzője:
Török Ildikó, Nagykanizsa.
A második helyezett pályamű érdekes módon csoportosítva veszi végig a szentek életét: a megtérésben, az önátadásban, a mindennapokban, tehát az élet egyes lépéseit számbavéve. (A szerző névtelenségben kíván maradni, a pályadíjat a Bp. Belvárosi templom Orgona Felújítási Alap-jára kérte továbbítani.)
Az első
díjat Pázmány Péter Katolikus Egyetem Hittudományi Karának két hallgatója, Vígh
Adrienn és Zsuffa Tünde nyerte pályaművével. ìrásukban az
egész egyháztörténelmet áttekintik, és bemutatják, hogy a szentek életében
mennyire központi helyet foglalt el a Szentírás olvasása, életre váltása.
Sok
tervünk van a jövőre nézve, vagy úgy is mondhatnám: sok-sok álmunk. Például ez
csodálatos szőttes, amely Központunk Biblia-szentélyét díszíti, egyelőre
kölcsön van nálunk. Nagyon ide illenék, meg is vehetnénk, de elég drága: kb.
300 000 forintba kerülne.
Bibliaközpontunknek
ezt a részét többé-kevésbé sikerült már rendbetennünk, de a többi helyiségben
még nagyon szegényes állapotok uralkodnak. Kedves Vendégeink az ünnepi ülés
után megtekinthetik majd azt a részt is, ahol dolgozunk. Egyébként érdemes is
lesz oda átmenni, mert irodánkban egy kiállítás képeit csodálhatják meg: sok
szép gyermekrajzot, amelyek a Társulat Győri Egyházmegyei Központja és a
Mosonmagyaróvári Keresztény Iskola által meghirdetett rajzpályázatra érkeztek
be.
Ha Kedves
Vendégeink megnézik a kiállítást – és boltunkat, irodánkat –, látni fogják,
hogy még nagyon sok segítségre lenne szükségünk, hogy azt a részt is
megfelelően átépítsük, berendezzük.
Az
említett dolgok azonban nem a legfontosabbak, nem legfőbb gondjaink. Hiszen
tudunk mi használt, kopott asztaloknál is dolgozni. Ami igazán fontos lenne
számunkra, az egy valódi, nagy álom, amely a kezdetektől fogva kísér bennünket:
az, hogy a Szent Jeromos Bibliatársulatnak lehessen saját bibliakiadása.
Jelenleg
ugyanis a következő a helyzet. Ha jótevőink adományokat küldenek, hogy vigyünk
magyar Szentírást a külföldi magyaroknak Erdélybe, akkor a bibliákat meg kell
vennünk piaci áron. Ha szeretnénk az Újszövetséget olcsóbban adni – ahogyan azt
állandóan kérik lelkipásztorok, hitoktatók –, akkor a társkiadótól ránk
telefonálnak, hogy piacgazdaságban közös kiadású könyveket mindenütt egy áron
kell árulni.
Jótevőink
ez év karácsonyán is összeadtak felkérésünkre egy millió forintot: az összeg
OTP-számlánkon várja, hogy Szentírást vigyünk a határon túl élő magyarok
számára. Mivel más kiadótól vagyunk kénytelenek megvásárolni, ezért az
összegért kb. 1000 db-ot kapunk. Ha saját kiadásunk lenne, akkor talán kétezret
is lehetne ebből kivinni. Külföldön a nyugati testvérintézmények is ismerik a
magyarság gondjait, és igyekeznek segíteni is. ìgy például Ausztriában a
Bibliatársulatnál majdnem kétszázezer schilling vár arra, hogy magyar
Szentírásokat vigyünk Erdélybe, Felvidékre, a Vajdaságba. Egyenlőre nem kértem
el ezt az összeget, mert reménykedem abban, hogy a közeljövőben saját kiadású
Bibliánk is lehet, és az adott összeg kétszerannyi Bibliára lesz elegendő.
Évek óta fáradozom
már azon, hogy Társulatunknak saját bibliakiadása lehessen. Ez a terv hosszú
ideje csak terv maradt, az illetékesektől eddig nem kaptuk meg ehhez a
szükséges támogatást. De így, a bizonytalanságan is dolgozunk. Köszönettel
tartozom számos biblikus kollégámnak, hogy immár egy éve dolgoznak velem
együtt. Egy új szentírási szöveget készítünk elő, és remélhetőleg ez év nyarán
már kiadásra kész lesz. Szeretném remélni, és ezen ünnepi alkalommal tisztelettel
kérem is Egyházunk vezetőit, hogy ehhez a nagy tervhez nyújtsanak segítséget
Társulatunknak. Hogy illusztráljam, mennyire időszerű az, amire vállalkozni
szeretnénk, felolvasok egy rövid cikkel a Keresztény Élet postájából.
A
Keresztény Élet III/7. (febr. 12.) számában Gyűrű Géza arról ír, hogy „Biblia
kerestetik” – és bizony nagy igazsága van sorainak! Külföldön, főleg az angol
nyelvű protestáns országokban minden szállodai éjjeliszekrényen ott a Biblia, a
Holy Bible, és talán még örülnek is annak, ha a kedves vendég magával viszi
emlékül. Német- és Franciaországban a protestáns bibliatársulat potom pénzért,
szinte jelképes összegért terjeszti a Szentírást, és így van ez nálunk is, mert
az a 150-200 forint, amibe egy református kiadású zsebbiblia kerül, nem
mondható jelentős összegnek. Ezt kellene követendő példaként magunk elé
tűznünk! Az anyagi okok nem csak a kiadónál, a potenciális vásárlónál is
jelentős szerephez jutnak. És ha a muzulmánok –, erről személyesen is meggyőződhettem
– a Koránért pénzt nem kérnek, mert Allah szava megfizethetetlen, csak a kötés
árát – néhány piasztert vagy
dínárt – veszik el, akkor felmerül a
kérdés: miért kerül a keresztények Istenének az Igéje annyiba, hogy a kiadó rá
ne fizessen, ha lehet, még nyeresége is származzék?
Álmomat
említettem. Volt már olyan, hogy megvalósult.
────────────────────────────────────────────────────
Bis orat – Gyergyóújfalu
(Kodály)
Magnificat – moldvai
csángó-magyar töredék (Domokos P.P.)
Szép violácsa – Kászon [Csík]
(Kodály)
Virág szombatja – Nógrád m. (Erdélyi
Zs.)
Mária siralma – Moldva (Erdélyi
Zs.)
Nagyszombaton – Nógrád m.
(Erdélyi Zs.)
Úr Krisztus feltámada – Moldva
(Domokos P.P.)
ò, áldott Szűzanya –
Moldva (Bartók B.)
───────────────────────────────────────────────────
Az Atya a
Fiú és a Szentlélek nevében. Amen.
Jézusunk,
Te úgy búcsúztál, hogy nem mondtál el még mindent. A Rólad szóló utolsó híradás
az első század végén, János evangéliumával úgy zárul le, hogy amiket viszont
elmondtál, és tettél, azt meg mi nem írtuk le mind. Mert a világ összes könyve
sem tudná befogadni. És mégsem veszett el, amit hoztál, mert Egyházat
alapítottál, Szentlelket küldtél, aki eszünkbe juttat mindent, és elvezet a
teljes igazságra. Ezt köszönjük most nagyon, hogy Egyházad itt megvetette a
lábát és benne a Szentlélek sikeresen működött. Eszünkbe juttatta, hogy mit
kell most csinálni ebben az országos, nagy válságban, ezen a szellemi-lelki
hadszintéren. Köszönjük! S add, hogy ez a ház legyen Egyházadnak háza, legyen
pünkösdi ház!
Dicsőség
az Atyának a Fiúnak és a Szentlélek Istennek, miképpen kezdetben, most és mindörökké.
Amen.
Az Atya a
Fiú és a Szentlélek nevében. Amen.
──────────────────────────────────────────────────
Szent Márk
evangélista ünnepét üljük; az evangélium felidézi Jézus figyelmeztetését, hogy
szükség van munkásokra az ő aratásában. Az Úr aratásában igazi munkás minden
ember, akit ő meghív, mint az evangélistát, hogy legyen próféta.
Szeretném
kiemelni, hogy a próféta legfontosabb feladata – sokak szerint – az, hogy
tanítson, beszéljen vagy írjon. Valóban, Márk is beszélt, és megírta az evangéliumot, amelyet őrzünk; de ahhoz,
hogy beszélhessen és írhasson, mindenekellőtt halgatnia kellett, tudni kellett
hallgatnia.
Nem valami
technikáról van szó, hanem a hívő és szerető magatartásról. Hiszen a hit abból
ered, hogy hallgatunk Istenre; a szeretet pedig leginkább abban nyilvánul meg,
hogy meghallgatjuk az embereket.
Ezeket a
megállapításokat, amelyekhez a hivő élet szintjén eljutunk, megerősíti az emberi
tapasztalat is, mely oly sok módon megerősíti a meghallgatás jelentőségét.
Hallgatni
fontos fiziológiai, lélektani szinten is, mert aki nem hallgat, beszélni sem
tud. Sok néma azért néma, mert nem hall; sok ember azért nem beszél szép
dolgokról, mert sosem hallotta a
szeretet szavait.
A
hallgatás képessége ezenkívül a szeretet egyik legmélyebb vonásának is
bizonyul. Sokkal könnyebb beszélni, mint meghallgatni.
Aki
beszél, nagyon könnyű a dolga, mert beszél, amikor akar, amennyit akar, ahol
akar, ahogyan akar, és arról, amit akar. Akinek viszont valakit meg kell
hallgatnia, annak mindig figyelnie kell a másikra, hogy befogadja azt
egyszerűen, derűsen, végtelen türelemmel. Hiszen a másik akkor nyílik meg, ha
van, aki kész elfogadni azt, amennyit, amikor és ahogyan ő mondani akar. Ezeket
a szempontokat nem hagyhatjuk figyelmen kívül, ezek mindegyike együtt teszi
igazzá és nehézzé a hallgatást.
Azt
hiszem, az Úr éppen ezért akart kiemelten rámutatni a Szűzanya és a kersztény
ember hallgatására: „Boldogok, akik tudnak hallgatni...”
Egy
tanító, mikor meg akarta magyarázni a gyerekeknek, hogy mennyivel fontosabb a
hallgatás, mint a beszéd, ezt mondta nekik: elég az arcunkra nézni, hogy
megértsük. Mindenkinek csak egy szája van, mert keveset kell beszélnünk, és két
füle, mert sokat kell hallgatnunk.
Elmélkedésünk
elején azt mondtam, hogy nem csupán hallgatni kell, hanem hallgatni tudni kell.
Ezzel kapcsolatban eszembe jut egy keleti történet. Egy férj elment a
remetéhez, és megkérdezte, hogy hogyan tehetné jobbá a kapcsolatát a
feleségével. A remete válasza nagyon konkrét volt: Menj, és hallgass meg minden
szót, amit a feleséged kiejt a száján. A férj is lakónikusan megjegyezte: Elég
sokat beszél a feleségem, de meg próbálom mind meghallgatni.
Két hónapi
gyakorlat után a férj újból elment a remetéhez, és így szólt: Sokat javult a
helyzet, de lehetne még jobb is. Mit tegyek még? A remete ezt felelte: Menj, és
hallgassd meg a feleséged minden szavát, amit nem mond ki.
Különösnek
tűnhet, de az igazi hallgatás, amikor a hallgatás szívből jön, azt is
meghallja, amit a másik nem mer kimondani, azt is, amiről a másik nem is tudja,
hogy szüksége van rá: segíti a másikat, hogy felfedezze, mire is van szüksége.
És éppen
ebben lehet példaképünk az Úr, aki, mint az Atya, meghallgat bennünket, amint
az Atyát is tudja hallgatni. És fontos gondolnunk arra is, hogy az Úr azért
akarja, hogy beszéljünk, mert az ő szavait adja a szánkba, és megengedi nekünk,
hogy ezeket a szavakat a mi saját szavaink formálják, adják vissza. Ezzel arra
tanít bennünket, hogy a hallgatás nem áll meg a másik meghallgatásánaál. Az
igazi hallgatás a másikat is beszélteti. Jó arra gondolnunk, hogy milyen fontos
szavakkal megajándékozni a másikat; de még fontosabb, hogy a másik fáján is
kivirágozzanak a szavak virágai. Mert amikor valaki ki tudja mondani, ki tudja
fejezni önmagát, olyan, mintha megszületne. ìme, milyen szép a
hallgatás, amely befogadja és értékeli azt, amit embertársa mond; amely megérti
azt is, amit a másik ember ki sem mond; mindez arra segíti embertársunkat, hogy
kifejezze egész valóját, és megnyilatkozzék, mintegy megtermékenyítve valakinek
a meghallgató képessgétől.
Nemde így
kellene hallgatnunk az Urat, nem csak a Szentírásban, hanem megannyi eseményben
és a sok kicsi dologban, amelyben az igazságot mutatja meg nekünk, és közli
velünk a legfontosabb üzeneteket is? Nem így kellene hallgatnunk a közösségben
is? Ha valóban hallgatnánk, hallásunk által az Ige olyan mag lenne számunkra,
amely új életet ajándékoz nekünk.
Ez az
„aratómunkások” hivatása: példát adva a hallgatásra felébreszteni másokban is a
hallgatást, amit Márk evangélista is tette.
───────────────────────────────────────────────────
A Magyar Püspöki Kar tagjai: dr. Paskai László, bíboros,
prímás, érsek, Esztergom-Budapest; dr. Seregély István, érsek, a M.K.P.K.
elnöke, Eger; Balás Béla, megyéspüspök, Kaposvár; Bíró László, püspök, Kalocsa;
dr. Bosák Nándor, megyéspüspök, Nyíregyháza; dr. Dékány Vilmos, püspök, rektor,
Esztergom; dr. Keszthelyi Ferenc, megyéspüspök, Vác
Katolikus Bibliaszövetség, külföldi testvérintézmények:
Mons. Alberto Ablondi, püspök, a Katolikus Bibliaszövetség elnöke, Livorno,
Olaszország; dr. Fr.-J. Ortkemper, a Német Bibliatársulat igazgatója,
Stuttgart, Németország; Theo J. Kersten, a Holland Bibliatársulat igazgatója,
AS 's-Hertogensbosch, Hollandia; Mag. Anton Kalkbrenner, Osztrák Bibliatársulat,
Klosterneuburg, Ausztria; Mag. Hannes Schreiber, a Középeurópai Régió
irodavezetője, Klosterneuburg, Ausztria; Frau Tuschl, a Régió könyvelője,
Klosterneuburg, Ausztria; Nagy József, az erdélyi Katolikus Magyar
Bibliatársulat vezetője, Marosvásárhely, Románia
Biblikus professzorok és munkatársak: dr. Rózsa Huba,
tanszékvezető professzor, Budapest; dr. Fodor György, teológiai tanár, Berzék;
dr. Gyürki László, kanonok, plébános, Körmend; dr. Kerekes Károly O.Cist.,
prézes-apát, Budapest; dr. Takács Gyula, plébános, Rábagyarmat; dr. Kránitz
Mihály, prefektus, munkatárs, Budapest; Szabó Mária, teol. főiskolai tanár,
munkatárs, Szeged
A Szent Jeromos Bibliatársulat munkatársai: Vágvölgyi Éva,
továbbképzési csoportvezető, Budapest; Gelley Anna, irodavezető, bibliaiskola,
továbbképzés, Budapest; Székely István, szervező, Budapest; Rajkai István,
terjesztő, Budapest; Mezei Ferencné, könyvelő, Üllő; Mészáros Endréné,
Budapest; Vértesi Judit, Budapest; Pantó Eszter, bibliaiskola, Budapest; Puskás
Ilona, Budapest; Puskás Mária, Budapest; Dorner Márta, Budaőrs; Szeleczky
Szilárd, képviselő, Budapest; Tarjányi Béla egyetemi tanár, ügyvezető elnök
Egyházmegyei koordinátorok: dr. Varga Lajos, püspöki titkár, Vác; Wolf Pál Péter, jánossomorjai
plébános, Győr; – imacsoport: Horvay Mária, vezető, Budapest; Opálény Izabella,
Budapest; Bozzay Gyuláné, Budapest; Ecsedy Tamás, számvizsgáló, Budapest;
Koppányi Elemér, Budapest; dr. Varga Antalné, Budapest
A továbbképzési csoport munkatársai: Adorján Andrásné, Fót;
Balthazár Zsolt, Budapest; Balthazár Katalin, Budapest; Bánó Georgina, Vác;
Dreiszker Zsuzsanna, Kőszeg; Gruber Mária, számvizsgáló, Budapest; Győrváry
Edit, Szombathely; Marincsák László, g.k. paróchus, Filkeháza; Mayer László,
Budapest; Polgári Ferenc, plébános, Hernádvécse; Radnóti Mária, Budapest; Zárai
Györgyi, Pécs; Járomi Luca, tanuló, Pécs
»A Szentírás és az Egyház szentjei« pályázat nyertesei: Vígh
Adrienn, teol. hallgató, Budapest, I. díj; Zsuffa Tünde, teol. hallgató,
Budapest, I. díj; Török Ildikó, Nagykanizsa, III. díj
Díszvendégek: dr. Antall Józsefné, Budapest; Németh László,
érseki titkár, Budapest; Simon Péter, püspöki titkár, Székesfehérvár; Sipőcz
Ilona Józsa, Lev. Tag. irodavezető, Budapest; Locker M. Margit SSND, házfőnök,
Budapest; Tarjányi Ferenc ODB, szalézi plébános, Budapest; dr. Lukács László,
főszerkesztő, Budapest; Szőke János ODB, Budapest; P. Wetzstein József,
Claretinus, Frankfurt, Németország; dr. Geleji Sándorné Neubauer Irén, fizikus,
Budapest; Bajcsy Lajos, plébános, Budapest; Kemenes Gábor, lelkész, Budapest;
dr. Gelley András, Budapest; Wisolith Ilona, Budapest; Vizsolyi Gyula,
Budapest; Turny Tiborné, könyvelő, Budapest; dr. Mike Zoltánné, könyvelő,
Budapest; dr. Bálint Anna, jogász, Vecsés; Nagy István Elek, fotóművész,
Vecsés; Mally Mária, tanár, Budapest; dr. Skulthéty Antalné Breuer Erzsébet,
zenetanár, Budapest; dr. Ronkay Ferencné, zenetanár, Budapest; Kavalecz Imre,
szerkesztő, M. Rádió, Budapest; Szikora József, szerkesztő, Új Ember, Budapest
Társulatunk vezetősége ezúton mond köszönetet azoknak a
munkatársainknak és támogatóinknak, akik nem vehettek részt a fenti ünnepi
alkalmakon. Szeretné megerősíteni mindenkiben annak tudatát, hogy munkánkkal a
mi Urunk Jézus Krisztus küldetését teljesítjük: „Hirdessétek az evangéliumot
minden népnek” (Mk 16,15).
───────────────────────────────────────────────
Gott hat
in dem Universum, in der Natur seine Gesetze gelegt, und er hat seine Gesetze
auch im Wort ausgesprochen, auch in Schrift niedergelegt. Darum alle, die die
Heilige Schrift untersuchen, lehren und verkünden, und solche Institutionen,
wie der St. Hieronymus Bibelverein, der die Apostel der Bibel vereint und
aktivisiert, um die Kenntnis und die Verwirklichung der biblischen Gesetze und
Werte zu fördern - sind Diener des Fortschritts der Menschheit, sind Wohltäter
der Menschheit.
In diesem
Sinn erbete ich den Segen Gottes auf die Arbeit des St. Hieronymus
Bibelvereins, und ich versichere ihm die volle Unterstützung seitens der
Ungarischen Katholischen Bischofskonferenz.
Az
egyetemes világrendben, a dolgok természetében Isten törvényeket helyezett el,
és törvényeit szóban is megfogalmazta, a írásban is rögzítette. Ezért mindazok,
akik a Szentírást kutatják, tanítják és hirdetik, s az ilyen intézmények, mint
a Szent Jeromos Bibliatársulat, amely öszegyűjti a Szentírás művelőit,
apostolait, hogy Isten törvényeinek megismerését és megvalósítását előmozdítsák
–, az emberi haladás munkásai, s az emberiség jótevői.
Ezért
kérem Isten áldását erre az intézményre, ezekre a helyiségekre, a Társulat
minden tagjára, és biztosítom a Szent Jeormos Bibliatárulatot a Magyar Püspöki
Kar hathatós támogatásáról.