Az erdélyi Katolikus Magyar Bibliatársulat
Mindannyiunk számára nagy örömet jelentett, hogy röviddel a Szent Jeromos Katolikus Bibliatársulat megalakulása után Jakubinyi György gyulafehérvári érsek úr kezdeményezésére Erdélyben is megalakult a Bibliatársulat Katolikus Magyar Bibliatársulat néven. A KMBT vezetője Nagy József atya, legfőbb segítője kezdettől fogva Magos Gyöngyvér hitoktató. Társulatunk minden lehetséges módon igyekezett és igyekszik segíteni munkájukat. Az alábbi interjúban a KMBT két vezetője beszél az erdélyi Bibliatársulat megalakulásáról és tevékenységéről.
„Amikor napjainkban »az egyház kovásza, lelke és
lelkiismerete kíván lenni a megújuló magyar társadalomnak«, ezt csak a
Szentírással a kezében teheti, amely ezer esztendeje az egyik legfontosabb
meghatározó eleme és forrása volt népünk kultúrájának és erkölcsi
magatartásának Erdély földjén” – áll az erdélyi Katolikus Magyar Bibliatársulat
egyik, korábban nyomtatott szórólapján. A Szentírás szerinti megújulást és
megújítást hirdető társulat közel másfél évtizede végzi áldásos tevékenységét
az erdélyi magyar katolikusok körében, Magos Gyöngyvér hittanár és Nagy József
lelkipásztor, a gyulafehérvári teológiai főiskola adjunktusának irányítása
mellett. Mindketten előadást/ foglalkozást tartottak a kolozsvári Manréza
lelkigyakorlatos központban szervezett idei Pax Romana-találkozón; programjaik
lejártával kértük őket mikrofon elé, hogy az elmúlt tizenöt év eseményeiről,
tapasztalatairól és jövőbeni terveikről meséljenek.
Ozsváth Judit: Milyen impulzusok nyomán
kelt életre Erdélyben a Katolikus Magyar Bibliatársulat?
Nagy József: Távolibb perspektívából
indítanék. A II vatikáni zsinat Dei Verbum kezdetű dokumentuma szorgalmazza:
tágra kell nyitni a kapukat annak érdekében, hogy a hívek hozzájussanak a
Szentíráshoz. A reformáció után a katolikus egyház visszafogottabb volt a
Szentírás tág körben való népszerűsítése tekintetében, de a zsinat belátta, nem
kell eldugni, hanem kézbe kell adni a Bibliát. A félreértelmezés elkerülése
érdekében pedig segítséget kell nyújtani az értő olvasáshoz. Alapjában véve
azóta ezen az elven bontakoztak ki a világ bibliatársulatai. Persze, a
biblikus-liturgikus megújulás úttörői már korábban is szorgalmazták a Szentírás
használatát. Németországban már a zsinat előtt létrejött a Német
Bibliatársulat, Ausztriában is élénk volt az ilyen jellegű mozgalom Pius Parsch
körül. A zsinat után a Pápai Egységtitkárság keretében jött létre egy, a
protestáns bibliatársulatokkal is kapcsolatot tartó hivatal, aztán ebből lett
1969-ben a Katolikus Bibliaszövetség. Tulajdonképpen ennek gyámkodásával született
meg a mi bibliatársulatunk is. Az említett Katolikus Bibliaszövetség magába
tömörítette mindazokat a helyi kezdeményezéseket, amelyek addig léteztek, és
folyamatosan azon dolgozik, hogy minél több országban építsen ki hasonlókat.
Kelet-Európában persze 1989-ig ez nem működhetett. Jakubinyi érsek úr viszont
kint volt Nyugaton az 1970-es években, s már akkoriban megismerkedett dr.
Höslingerrel, aki 30-40 éven keresztül az Osztrák Bibliatársulat lelke volt.
Különféle konferenciákon is részt vett az érsek úr, úgyhogy ő már ismerte a
bibliaszövetséget. 1991-ben aztán komolyabban hangoztatta a bibliatársulat
hazai létesítésének fontosságát. Magyarországon akkortájt kelt életre a Szent
Jeromos Katolikus Bibliatársulat. Tarjányi Béla professzor, aki a szervezet alapítója
és azóta is vezetője, a változások után két-három nappal egy Lada gépkocsiban
hozott át több száz Szentírást Romániába. A vámos megjegyezte, hogy ide élelem
és ruha kell, nem Biblia, mire ő csak ennyit válaszolt: „Tudom én, mi kell
maguknak!”
1991. szeptember 1-jén utoljára ebédeltem könyvtárosként a
gyulafehérvári teológiai főiskolán, csomagjaimmal útra készen álltam a
marosvásárhelyi káplánhelyem felé. Annál az ebédnél kérdezte meg az érsek úr
(akkor még segédpüspökként), hogy nem vállalnám-e el a biblikus apostolkodást a
főegyházmegyében? Azt mondta, olyan emberre lenne szüksége, aki szereti a
Szentírást, aki idegen nyelveket is tud valamennyire (mert külföldi fórumokon
meg kell jelenni), és szervezési képességei is vannak. Bibliaórákra jártunk a
Teológián, én külön is gyakran felkerestem őt, jól ismert, s arra gondolt, hogy
alkalmas lennék a munkára. Nem utasítottam vissza, azt mondtam: fogjunk neki, s
meglátjuk, mi lesz belőle. Ezzel mentem Vásárhelyre káplánnak. Az ottani
principálisom, aki bár idős, de ízig-vérig apostoli ember volt, feltette a
kérdést: miért kell társulatot alapítani ahhoz, hogy az emberek olvassák a
Bibliát? Vásárhelyi káplán koromban tehát csak „partizán módra” tudtam valamit
csinálni. Eljártam viszont külföldi konferenciákra, megbeszélésekre és úgy
10-15 embert kiküldtem Magyarországra különféle biblikus programokra.
Két-három évig ilyen dolgok történtek, aztán amikor Bálint
érsek úr lemondott, és Jakubinyi György segédpüspököt kinevezték utódjául,
hamarosan megkerestem őt, és mondtam neki, ha azt akarja, hogy a biblikus
apostolkodásból legyen valami, vagy bízza másra, vagy tegyen engem szabaddá a
káplánságból, hogy magam szervezhessem a programomat. Szeptember elsejétől
kinevezett a marosvásárhely- kövesdombi plébániára plébánosnak. De mielőtt
elfoglaltam a helyemet, már megszerveztem, hogy egy csapattal menjünk el
Gyulafehérvárra és alapítsuk meg jogilag a bibliatársulatot. Huszonhárom
alapító tagra volt szükség, ezekkel az emberekkel a későbbiekben is többnyire
folyamatosan együtt dolgoztunk. 1994. június 14-én alakult meg tehát a
Katolikus Magyar Bibliatársulat Gyulafehérváron, s az érsekség székhelyére van
bejegyezve. Első évben a kövesdombi plébánia egyik termében kéthetente
találkoztunk az érdeklődőkkel, célunk egy munkacsoport létrehozása volt, s
ehhez a jelentkezőket minimális képzésben kívántuk részesíteni. Folytattuk
volna azután is, de engem következő évben az érsek úr meghívott a
gyulafehérvári teológiai főiskolára tanítani, így hát költöznöm kellett.
Amikor én eljöttem Marosvásárhelyről, Magos Gyöngyvér vette
át a szervezőmunkát. ő a kezdetektől velünk volt. A belvárosi plébánián, majd a
Kövesdombon volt hitoktató, előbb fél normával, aztán pedig teljesen ennek a
munkának szentelte magát. Én Gyulafehérvárról próbáltam mozgatni a munkát.
O. J.: Egy viszonylag nagyléptékű tervhez
egy év elég kevés „bemelegítésnek”, s még nagyobb lehetett a kihívás, miután a
közvetlen irányítót elmozdították mellőled…
Magos Gyöngyvér: Nem volt könynyű, de
próbáltuk továbbvinni a megkezdett munkát. Az elindult csoporttal továbbra is
kéthetente találkoztunk, aztán béreltünk egy lakást, ott működött a
bibliatársulat. Igazából a gondviselés ajándéka volt az a ház, ahol
rendszeresen találkozhattunk, tudtunk anyagokat gyűjteni és egyre több programot
szervezni az érdeklődőknek. Első nagyobb programunk egy munkatársképző volt
Alvincen. A magyarországi bibliatársulat tagjai jöttek át és módszertani
szemináriumot tartottak a bibliakör-vezetésre jelentkezők számára.
O. J.: Milyen célrendszert tűzött maga elé
a bibliatársulat?
N. J.: A társulat célja a biblikus
műveltség és az apostolkodás előmozdítása a katolikus egyház szellemisége
szerint. A magyar tapasztalat alapján indultunk el, és azt a gondolatot
követtük, hogy nem elég csak kézbe adni a Szentírást, és olvasására buzdítani
az embereket, hanem szentírásolvasó csoportokat kell létrehozni s minimális
képzésben részesíteni néhányukat.
M. Gy.: Módszertani képzéssel kezdtük,
ezeken bemutattunk néhány bibliaolvasási módot. A foglalkozásokra bárki
bejelentkezhetett. Másik programunk, aminek nyomán csoportok alakultak, a
háromnapos hétvégi bibliai alapkurzus volt. Plébániákra mentünk el ilyeneket
tartani. Általában élénk érdeklődés kísérte, Gyergyószentmiklóson vagy a
főegyházmegye határán túl, Szatmárnémetiben ötven-hatvan, sőt nyolcvan
résztvevő is volt. Közülük tízen-húszan mondták, hogy szeretnék ezt folytatni.
Így alakultak a csoportok. Pár évvel ezelőtt összeszámoltuk, hogy akkor
körülbelül hatvan csoport működött. Ha a plébános felvállalta a programot,
szívesen elmentünk városra és falura is, bárhová.
O. J.: Az elmondottakból az tűnik ki, hogy
több helyen kedvezően álltak a dolog mellé a plébánosok. Mindenhol így volt ez?
N. J.: Nem. Találkoztunk a másik véglettel
is. Az egyik faluban például, ahol már minden elő volt készítve, a plébános a
program kezdése előtt három nappal tudta meg, hogy én nem megyek, s csak
„civilek” tartják a foglakozásokat. Nagyon dühös lett, s nem engedélyezte az
alapkurzust.
M. Gy.: Viszont sok helyen kedvező volt a
fogadtatás, csoportok alakultak, amelyek tizenhárom-tizennégy év múltán is
működnek. Érdekes a vásárhely-kövesdombi csoportok – most többnyire a
bibliaközpontunkhoz kötődő – születése. A kövesdombi plébánián úgy jöttek létre
a csoportok, hogy fél évig, vagy újabban már egy évig bibliaórákat és felnőtt
katekézist tartottunk György Tibor plébánossal az elsőáldozók szüleinek. Aki
akart, maradhatott a csoportban az elsőáldozás lejárta után is. Így sikerült
megszólítanunk a fiatal házasokat, és többen közülük ma is részt vesznek a
közösség életében. Bibliaórákat tartunk külön a nőknek, a fiataloknak, a
házasoknak. Van külön magcsoport is, ennek keretében csoportvezetőket képezünk,
akik a csoportok önállósulását segítik. Szinte minden plébánián tartottunk
biblia alapkurzust Marosvásárhelyen, amelyek nyomán megmaradt egy bibliaolvasó
csoport. Az utóbbi években meg szoktuk hívni egy-egy találkozóra ezeknek a
csoportoknak a tagjait a központba, hogy érezzék, egy apostolkodási rendszerhez
is kötődnek. Közülük többen munkatársaink is lettek, akik az adminisztrációtól
a takarításig sokféle tevékenységben segítségünkre vannak.
N. J.: Néhány év múltán viszont úgy nézett
ki, elfogytak a jelentkezők a módszertani szemináriumokhoz. Azok, akiket
érdekelt, már képzésben részesültek, mások részéről pedig nem mutatkozott
ilyenfajta igény. Ugyanakkor láttuk azt is, hogy az embereket érdekli a Biblia.
Akkor arra a következtetésre jutottunk, hogy minél több alapkurzust kell
szervezni, minél több embert kell élményszerűen találkoztatni Isten igéjével.
És ha lesz igény a folytatásra, lehet újabb módszertani szemináriumokat
hirdetni. Az alapkurzusok szervezése mellett segítettük a már megalakult
bibliakörök munkáját, részükre egynapos, egydélutános vagy más élményszerű
programokat is összeállítottunk. Két nyári hittanár továbbképzőn,
Sepsiszentgyörgyön és Gyergyószentmiklóson is tartottunk módszertani
foglalkozásokat. Aztán évente kétszer öt-hat régió tagjait hívtuk regionális
találkozókra, majd 1996-tól minden nyáron megszerveztük a KMB-vakációt. Ez a
különböző régiókban élő tagok számára kínál három-négynapos együttléti alkalmat
– képzés- és lelki jellege is van. Jártunk a főegyházmegye határain kívül is,
Szatmárnémetiben majdnem minden évben szerveztünk bibliás programot, aztán
alapkurzussal voltunk Nagyváradon is. Szatmárnémetiben például két év munkája
nyomán körülbelül harminc csoport született. Öröm számunkra látni, hogy a kevés
munkánk nyomán elhullott mag hogyan terem bő gyümölcsöt, ha elkötelezett, jó
munkatársak viszik ott tovább a kezdeti lendületet. Ha meghívnak bennünket
időben, szívesen elmegyünk bárhová bibliás délutánt vagy bibliás alapkurzust
tartani.
O. J.: A papok részére nem hirdettetek az
elmondottakhoz hasonló bibliás programokat?
N. J.: De igen. Nekik is felkínáltuk a
módszertani képzést, és úgy tizennégyentizenötön jelentkeztek. Ha nem is
sajátítottak el sokat a módszerekből, legalább jól érezték magukat és megmaradt
bennük a gondolat, hogy egyedül és a hívekkel együtt is érdemes a papnak (is)
olvasni a Bibliát. Volt olyan pap, aki a foglalkozáson való részvétele előtt
kicsit távolságtartó volt velem szemben, de a program nyomán baráti, jó viszony
alakult ki köztünk.
O. J.: Teológiai tanárként legkönynyebben
talán a leendő papok között lehet népszerűsíteni a bibliaapostolkodást. Ennek
milyen előjelei vannak?
N. J.: Gyulafehérvárra kerülésem után
kéthetenkénti találkozási lehetőséget kínáltam fel azoknak, akiket közelebbről
érdekel, hogyan lehet a Bibliát felhasználni a lelkipásztorkodásban. Volt, hogy
35 kispap is jelentkezett az esti foglalkozásokra, aztán kikerülve közülük
páran hasznosítják is a tanultakat. Az utóbbi két-három évben én elég elfoglalt
voltam, így szüneteltettem a találkozásokat, de az idéntől az órarendbe illesztett
opcionális kurzusban van lehetőség a bibliaapostolkodással foglalkozni. A
kolozsvári didaktikai teológia tanszék diákjainak is tartottam hasonlót tavaly,
s korábban is eljöttem biblikus foglalkozásra.
O. J.: Hét éve saját székhelye van a
társulatnak. Milyen módon sikerült ezt megteremteni, és milyen programjai,
szolgáltatásai vannak a marosvásárhelyi bibliaközpontnak?
M. Gy.: A központ nagyszerű helye a
különféle csoportfoglalkozásoknak. Hetente, gyakran naponta találkoznak ott a
vásárhelyi csoportok, de a fiatalok és a más régiókban élők is jönnek hozzánk
programokra. A közösségi foglalkozások a nagyteremben történnek, az irodában
pedig a programok adminisztrálása, a kapcsolattartás szervezése zajlik. A
lakásban van még egy vendégszoba, konyha és fürdőszoba is.
N. J.: Külföldi segítséggel sikerült
megvásárolnunk ezt a háromszobás földszinti tömbházlakást. A pénz nagy része az
osztrák püspöki konferencia egykor Bibliáért felelős püspöke, Alois Stöger volt
Sankt Pölten-i segédpüspök hagyatékából származik, de másoktól is kaptunk
segítséget, így rendbe tudtuk tenni és be tudtuk rendezni e helyet. 2001-ben a
Marosvásárhelyen átutazó Christoph Schönborn bíboros áldotta meg. Ez igazi
reklámot jelentett a papok körében a központnak. Tulajdonképpen Schönborn személye
ratifikálta igazán a mi munkánk fajsúlyát.
Innen küldjük ki az értesítőinket a tagoknak, vagy
rendelkezésükre állunk, ha valamilyen segédanyagra van szükségük.
O. J.: A közelmúltban milyen programjaitok
voltak, illetve most miket hirdettek?
M. Gy.: Szerveztünk/szervezünk tematikus
bibliás hétvégéket – például – a következő címekkel: Szent Pál – Krisztus
„bolondja”; Zsoltározás – kapcsolat Istennel; Ünnepeljük az életet (az
ünnepeinkről); Hagyjuk, hogy működjék a Lélek (a Szentlélekről) vagy Fedezzük
fel üdvösségtörténetünk női alakjait. A háromnapos, hétvégi, élményszerű
foglalkozások során az emberek előadásokat hallgatnak és megtapasztalják, mit
jelent közösségben olvasni a Szentírást. Elsősorban felnőtteket célozunk meg
ezekkel, de előfordul, hogy a fiatalabbak is eljönnek.
Vannak egynapos bibliás programjaink, ilyen például a
Hallgatni és cselekedni vagy Az Írás beteljesedik című. Utóbbit a
nyolc főesperességi központba is elvittük. Ha meghívást kapunk, igyekszünk
elmenni az alkalmi rendezvényekre is. A közelmúltban bibliás programmal voltunk
a főegyházmegyei lelkipásztori napokon, itt, a Pax Romanán, és Csíkszeredában
mi szerveztünk idén október 25-re főegyházmegyei biblianapot, ahová a különféle
lelkiségek, szerzetesrendek képviselőit is meghívtuk (kb. 170 résztvevővel).
Nyaranta többféle tábort is szervezünk. A korábban említett
KMB-vakáción kívül Oázis néven a fiataloknak, Kincses sziget
néven pedig a gyermekeknek szervezünk tábort. Szent Pál-év lévén, az idén Végtelen
utazás címmel hívtuk táborba a gyermekeket. Korábbi, Szupermágnes
című táborunk központi témájaként azt boncolgattuk, Jézus miként vonzza magához
a gyermekeket, vagy a Minden a feje tetejére áll című együttlét alkalmával
arról elmélkedtünk, mit jelent kereszténynek lenni a mai világban. Ezeken az
alkalmakon a gyermekek élményszerűen találkoznak a Szentírással.
Aztán évente csoportvezető-képzőket is tartunk, ezek
keretében módszertani ismereteket közlünk, interaktív foglalkozásokat
szervezünk az élményszerű bibliaolvasás gyakoroltatásához.
Említésre méltó a fiatalok nyitottsága a Biblia irányába. ők
keresik, és – érdekes módon – nagyon megszeretik a Szentírást. A vásárhelyi
csoport például hetikétheti rendszerességgel igényli a találkozásokat. ők
hívják össze egymást, és maguk tartják az óráikat. Nyaranta eljárnak az
Oázis-táborba, és most már szokássá vált, hogy a nyári táborozók minden évben
együtt szilvesztereznek. Együtt – a Bibliával is. Nem igaz tehát, hogy a
fiatalokat nem érdekli a Szentírás.
O. J.: Hogyan érzitek, mennyire nyitott a
mai ember a Biblia üzenetére? Mennyire érti meg azt? Mi moccan benne?
Látható-e, mérhető-e ez?
M. Gy.: Minden ember keresi Istent, a
Biblián keresztül közelebb kerülhet hozzá, és az igén keresztül felfedezheti,
mi Isten akarata számára. Egy bibliaóra kevés ahhoz, hogy valaki megszeresse a
Szentírást, de egy bibliás hétvége már többet nyújthat. Segít, hogy egyénileg
és közösségben kezdje el olvasni a Szentírást, és hétköznapi életében megélje.
Ha a hívek folyamatosan részt vesznek a közösség életében, akkor
tapasztalataikkal, és akár konkrétan is segíthetik egymást.
N. J.: Mára az igény mindenképpen nagyobb
lett, mint amit mi képesek vagyunk kiszolgálni. Több munkatársra lenne szükség,
csakhogy a biblikus munka nem olyan szerencsés, mint a többi… Egy ifjúsági
napot például sokkal könynyebb és látványosabb megszervezni egy téma köré, mint
egy bibliás foglalkozást megtartani. A Bibliában külön kultúráról, külön
világról van szó, amibe bele kell helyezkedni, a megértéshez tudatos erőfeszítésre
is szükség van, de erre nem mindenki vállalkozik. Inkább vállalkozik valaki
munkatársnak az ifjúsági vagy más látványosabb plébániai munkában, mint ebben,
ahol egy sajátos világot kell megismerni. Ám akik mégis vállalkoznak, azok
megtalálták a szépségét, és más munkatársakat is beszerveznek.
O. J.: Nem féltitek a Szentírást a
„laikusoktól”? Biztos, hogy kevés képzés elég a csoport megfelelő vezetéséhez?
Nem történhetnek nagy elcsúszások?
M. Gy.: Csoportvezetőinknek rendszeresen
küldünk bibliaóra-vázlatokat, és félévente a regionális, nyaranta pedig a nagy
találkozókon találkozunk velük, van tehát lehetőségünk segíteni őket. Sokszor
felhívnak papok is, és bibliaóra-vázlatot kérnek tőlünk, vagy más jellegű
kérdésekkel fordulnak hozzánk. Mindenkinek próbálunk segíteni.
N. J.: A tizenöt év alatt egyetlen olyan
esetről sem tudok, hogy a csoport vagy annak egyes tagjai más irányba csúsztak
volna el. Az ilyen jellegű szándék is kizártnak mondható. Aki eljön a
programokra, tudja, a cél az, hogy az egyház keretei között maradva mélyüljünk
el a Szentírás üzenetének tanulmányozásában. Végül is felröppenhetnek
furcsaságok egy-egy bibliakörben, de az is lehet, hogy maga a csoport teszi
helyre az ilyesmit. Mindenképpen célunk minél több munkatársat képezni, akik
értő módon segítik a többi, a Biblia üzenetére nyitott embert.
M. Gy.: Akik megszeretik a Szentírást,
folyamatosan igényelni fogják az Isten igéjével való táplálkozást. És ennek
szép gyümölcsei vannak. A születendő közösségek tagjai között jelen van Jézus,
egymás iránt nyitottak, segítőkészek, nem járnak egyedül az úton. Jó érzés
látni ezeket.
O. J.: Hogyan látjátok, az egyház katekétái
felismerik-e az ebben rejlő folyamatos megújulás, közösségépítés lehetőségét?
M. Gy.: Azt látom, hogy aki közel kerül a
Szentíráshoz, megszereti azt, aki pedig csak kívülről szemléli, nem érzi annak
gazdagságát. Annyiféle alternatíva közül lehet ma választani, de úgy érzem,
hogy a Szentírás a gyakorlatban most még nincs központi helyen a hitoktatásban
és a lelkipásztorkodásban. Nagyon sok olyan plébánia van még mindig, ahol
egyáltalán nincs szentírásolvasás. Pedig a II. vatikáni zsinat is azt kéri,
hogy Isten igéje legyen a lelkipásztorkodás, a katekézis alapja, hogy ebből
újuljon meg az egyház.
Mindenképpen célunk, hogy mélyebb kapcsolatba kerüljünk a már meglévő közösségekkel, amelyek körében már élő a Szentírás, tapasztalatunkkal, valamint szakanyaggal segítsük munkájukat. A munkatársi csoport folyamatos képzésére is figyelmet fordítunk. Ebben az évben az utolsó püspöki szinódus Isten szava az egyház életében és küldetésében című munkadokumentumát beszéljük át a találkozásaink alkalmával. A szellemi képzés mellett a lelkiekre is figyelünk, s ugyanakkor társulati életünk belső terveit is megosztjuk velük. Lehetőségeinkhez képest mindent megteszünk annak érdekében, hogy Erdély-szerte minél többen szívják magukba a Szentírás üzenetét, hogy ezáltal életük kiteljesedjen.
Forrás:
Katolikus Szó, Kolozsvár >>>