Amikor elhatároztam, hogy a Biblia lapjain keresztül
megpróbálom a jó Isten nevelői tevékenységét a mai modern nevelési elvek
alapján rendszerezni és azt így bemutatni, rájöttem arra, hogy a Jézus Krisztusban köztünk megjelent Isten szava és tette
elegendő arra, hogy Isten pedagógiai működését szemlélhessük, és a mai
kor szokása szerint mindent mikroszkóp alá helyezve – így Jézus életét is – a
mai ember mindent rendszerező agya szerint előtárjunk. Pázmány Péter ezt így
fejezte ki: „Elsőben cselekedettel, azután élő nyelvének oktatásával tanított
minket az Úr Krisztus.”
A kérdés tehát így hangzik: Jézus
szavaiban és tetteiben hogyan mutatkozik meg a mai értelemben
vett oktatói- nevelői tevékenység?
A következő vázlat szerint
állítottam össze e kis előadásomat:
A nevelés lehetősége és szükségessége
A nevelés színterei
A nevelés feladatai
A nevelő személyisége
A nevelő és neveltek kapcsolata
A nevelés eszközei – a mi Urunknál, Jézus Krisztusnál.
A történelem folyamán nagy nevű pedagógusok a végletekig
elmentek annak hangsúlyozásában, hogy a nevelés hogyan épül bele az ember
egyéniségének kibontakozásába.
Voltak, akik a nevelés hatását túlhangsúlyozták, és az
egyéni jellem és személyiség quasi mindenhatósága mellett törtek lándzsát. Figyelmen
kívül hagyták az öröklés és a környezeti hatások emberre történő hatását. Ez
az indeterminizmus a pedagógiában különösen
az egzisztencialisták körében volt elterjedt. Így Sartre állítása szerint az ember
megteremtheti önmagát.
Mások a nevelés hatástalanságát hangsúlyozták, és azt
mondták, hogy minden az öröklésen múlik. „Az alma nem esik messze a fájától”-
így vélték. Ezt az elméletet determinizmusnak nevezi
a pedagógia.
Lombroso azt tartotta, hogy vannak született
gonosztevők, és bármit tesznek a szülők és nevelők, falra hányt borsónak
bizonyulnak a nevelési erőfeszítéseik.
Schopenhauer azt állította, hogy a jellem nem
változhat, a neveléssel csak a másodrendű tulajdonságok bontakoztathatók ki.
Kretschmer a biológiai determinizmust
hangsúlyozta, amikor is az ember alkatából következtette ki annak jellemét.
Freud pszichoanalízise pedig az öröklött ösztönt
teszi meg az embert meghatározó tényezővé.
Napjainkban Hermann Nohl állítása lett divatos eszme, amely
azt tanítja, hogy a nevelés ugyan szükséges, de a személyiség kibontakozását
az átöröklés dönti el.
Mindezt azért mondtam el, mert Jézus nevelői
tevékenységét sem az indeterminizmus, sem a determinizmus nem jellemzi. Jézus
nevelését a pedagógiai optimizmus hatja át.
Tudja, hogy az ember gondolkodásmódját meghatározza a
természete, a környezete, a hivatása, stb. de megfelelő módon egyénekhez
szabottan minden ember nevelhető és egyénisége formálható. Amikor Nikodémust
oktatja az újjászületésről, akkor az írástudói öntudatra hivatkozik: „Te Izrael tanítója
vagy, és nem érted ezeket?” (Jn 3,10) Amikor pedig az apostolokhoz szól,
ismerve azok egyszerűségét, türelmesen megmagyarázza az írásokat és
példabeszédeket (pl. a magvetőről szóló példabeszédet).
A félszeg és
foglalkozása által megvetett Zakeusnak önbizalmat ad, amikor a nép előtt
bejelenti, hogy most az ő házába tér be: „Zakeus! Jöjj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom”
(Lk 19,5).
Jézus minden emberben látja a lehetőséget, és senkit sem
zár ki az Isten országából mondván, hogy „kutyából nem lesz szalonna”.
Türelmes Jakab és
János túlbuzgóságával szemben is, amikor azok le akarják hívni az istennyilát
az őket be nem fogadó falura. Jézus nem adta fel a reményt sohasem, amikor egy
ember megmentéséről volt szó.
Bizalmat önt a jobb latorba, akiben egy pálfordulást
tapasztal, és ezzel is bizonyítja, hogy életünk végső percéig, utolsó
leheletünkig van lehetőségünk a megjavulásra.
Tehát minden ember, bármilyen környezetben, családban
nőtt is fel, javítható, nevelhető és kormányozható. Hiszen, ha másképpen gondolkodott
volna, akkor nem bíztatta volna az embereket a megtérésre.
1. Ma különösképpen harcolunk azért, hogy iskolai keretek között tarthassuk meg a hittanórákat. Természetesen ennek okai vannak: védett
idő, biztosított tanterem, az iskolai fegyelmezés rendelkezésünkre álló
eszközei az iskolai hitoktatás mellett szólnak. Mások viszont esküsznek a plébániai körülmények egyedüli üdvözítő lehetőségére,
állítva azt, hogy az iskolában a hitoktatás „tantárgy-ízű”, ahol dominál az
oktatás, és elvész a nevelés lehetősége.
2. Jézus mindig ott – tavon, példabeszédekben
szólva, vagy éppen az utolsó vacsora termében – tanítja meg tanítványainak a
legfontosabbat: a szeretet parancsát.
Jézus azt mutatja meg számunkra, hogy a jó nevelő mindig nevel akár szavával, akár
példájával, és távol áll tőle a mesterkélt nevelői tevékenység, amikor is
felhívná a figyelmet arra, hogy: „Figyeljetek ide, mert most oktatlak és
nevellek benneteket.”
3. Tudomásul kell vennünk, hogy nevelt és oktatott,
ahol éppen volt. A hegyen mondja el a szép boldogságokat. A Genezáreti nekünk
keresztény embereknek is Jézus példája szerint megfelelő prudenciával mindig
nevelnünk kell szavainkkal és magatartásunkkal, akár utazunk, akár társaságban
vagyunk, vagy éppen otthon a családban tartózkodunk. Ezért nem elhanyagolandók
a hitoktató által szervezett táborozások kínálta alkalmak, amikor a hosszú
túrák alatt vagy éppen a tábortűznél megfelelő módszerrel hatni tudunk a fiatalokra.
Ezeket, mint nevelési alkalmakat ki kell használni! Jézus soha nem válogatott
az adott színterek között. Ezért egyetlen nevelő sem mondhatja azt, hogy csak
addig vagyok pedagógus, nevelő, míg a gyerekek között vagyok, amíg le nem jár
a hivatali időm, vagy amíg az iskolában tartózkodom.
4. Jézust tanítványai nem egyszer meglesték, amikor
imádkozott az éjszaka csendjében. Hogyan imádkozhatott Jézus? Úgy, hogy tanítványai
megkívánták az imádkozást és kérték: „Uram, taníts meg minket imádkozni, mint ahogy János is
tanította imádkozni tanítványait” (Lk 11,1).
5. Fontos dolog, hogy a
nevelő olyan környezetet biztosítson neveltjei számára, ahol jól érzik magukat.
Jézus erről is gondoskodott. A Tábor hegyen bepillantást engedett az égi
hazába, hogy vágyakozzanak oda, hiszen Péter így kiáltott fel: „Uram, jó itt nekünk”
(Mt 17,4). – Péter vallomásából is tudjuk, hogy Jézus közelsége
számukra igen fontos volt: „Uram, kihez
menjünk?
Neked örök életet adó igéid vannak” (Jn 6,68).
6. Szívesen tanított a zsinagógában és a
templomban.: „Eljutott Názáretbe is, ahol nevelkedett. Szokása szerint bement
szombaton a zsinagógába és olvasásra jelentkezett (Lk 4,16).
„Az ünnep javarészén már túl voltak, amikor Jézus fölment
a templomba és tanítani kezdett” (Jn 7,14).
Ide
tartozik: 1. Az értelmi nevelés
2.
Az erkölcsi nevelés
3.
A liturgiára nevelés
4.
A testi nevelés
5.
Esztétikai nevelés
Hogyan mutatkozott meg mindez Jézus nyilvános működése során?
1. Az értelmi
nevelés: A feladatokat meghatározzák a nevelés
céljai. Jézus mit akart elérni az emberekkel
való foglalkozás során? Isten országába akarta őket bevezetni, amely már
itt a földön elkezdődik, és majd az örökkévalóságban folytatódik.
a.) Jézus is figyelembe vette az ember szellemi
képességeit és azokon keresztül hatott az ember egyéniségére. Nem hanyagolta
el az ember értelmi nevelését.
Formálta az emberek tudatát, és ismereteiket bővítette.
Fontosnak tartotta Nikodémus oktatását is, és ezért még az éjszakáját is
rááldozta, hogy a törvénytudó ismereteit gazdagítsa.
Ha azonban szükség volt rá, akkor a hallgatói eddigi
ismereteit korrigálta is. Pl. ügyes módszerrel tanította meg az írástudót arra,
hogy minden ember a mi felebarátunk. Gondoljunk csak az irgalmas szamaritánus
példabeszédére. A választott nép csak saját népének gyermekeit tartotta
felebarátnak. Jézus a farizeus szájával mondatja ki, hogy az ellenség is
felebarátunk, akit szeretnünk kell. Vagy amikor tanítványainak megmagyarázta a
házasság felbonthatatlanságát, az eddigi tudásukat, ismereteiket kijavította: „Mózes a ti keményszívűségetek miatt engedte meg nektek, hogy
elbocsássátok feleségeiteket” (Mt 19,8) – mondta.
b.) A külső
szokásokat pedig szembeállította a belső élet fontosságával: „Jaj nektek
képmutató írástudók és farizeusok, mert megtisztítjátok a pohár és a tál külsejét,
de belül tele vagytok rablással és tisztátalansággal” (Mt 23,25).
Bizonyos dolgokat meg kell tanulni, de felhívja a figyelmet arra, hogy ne kövessék
a farizeusok példáját. „Az írástudók és farizeusok Mózes székében ülnek. Ezért mindazt, amit mondanak
nektek, tegyétek meg és tartsátok meg – de a tetteiket ne kövessétek, mert
mondják ők, de nem teszik” (Mt 23,2-3). A nevelésben nem lehet igaz a régi axióma: Aliter in teoria,
aliter in praxi. Más a teória és más a gyakorlat.
c.) Jézus ismerte azt a fontos pedagógiai elvet, hogy mindig az ismerttől kell haladnunk az ismeretlen felé. Vagyis mindig a már meglévő
ismeretekre kell építeni az új ismereteket.
A hegyi beszédben így kezdi az egyes parancsok, mózesi
törvények magasabb szintre emelését: „Hallottátok a régieknek szóló parancsot…” Azután
idézi a törvényt, majd hozzáteszi: „Én pedig azt mondom nektek…” (Mt 5. fej.) Ezt az ismeretbővítést ezzel a
mondatával vezeti be: „Nem azért jöttem, hogy megszüntessem a törvényt, hanem
hogy tökéletessé tegyem” (Mt 5,18).
2. Jézus az erkölcsi nevelésre nagy súlyt fektetett.
a.) A közösségi nevelés gyönyörű példáját adta, amikor
finoman kitért a két tanítvány édesanyjának kérése elől, hogy fiai üljenek az
Isten országában az Ő jobbján és balján. Nyomban észrevette a tanítványok neheztelését,
és megelőzte a köztük kialakulóban lévő szakadást. Megmagyarázta nekik, hogy
ki lehet a legnagyobb: „Aki első akar lenni, az legyen a legutolsó és mindenki
szolgája” (Mk 9,35). A közösségi életnek alapvető tulajdonságára
hívta fel a figyelmet, vagyis hogy a szolgálat teszi a közösséget olyanná,
hogy ott az ember jól érezze magát. Milyen más lenne a családi közösség, a
társadalmi közösség, ha a szolgálat hatná át a tagok erkölcsi magatartását, ha
Jézus tanítását megfogadnák.
Az Ószövetségben az egyén csak a közösségen keresztül tudott
Istenhez közelíteni, tudva azt, hogy az ígéretekben és Istentől kapott javakban
is csak a közösségen keresztül részesülhet.
Jézus is fontosnak tartotta a közösség szerepét, hiszen ő
maga is közösséget szervezett, de kiemelten hangsúlyozta az egyén felelősségteljes
és személyes kapcsolatát is az Istenhez és embertársaihoz. Hiszen nem mindegy,
hogy a közösséget milyen egyének alkotják.
b.) Jézus szeretetről szóló tanításának sarkalatos pontja
a megbocsátás. Az ember tévedhet, botladozhat, másokat megbánthat, de a bocsánatkérés
és a megbocsátás újra és újra helyrehozza az erkölcsi rendet.
Mivel Jézus tudta, hogy a legnehezebb, a legmegalázóbb
elismerni bűnösségünket, ezért keményebb hangot üt meg és quasi megijeszt bennünket,
amikor azt mondja: „ha nem bocsáttok meg az embereknek, Atyátok sem bocsátja
meg bűneiteket” (Mt 6,15). Fontosnak tartja, hogy a mindennapi
kenyér kérése mellé az imába belevegye azt a szándéknyilatkozatot, hogy mi is
megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek.
Tehát nemcsak a közösségi nevelést tartotta szem előtt,
hanem az ember egymással való jó, személyes kapcsolatának kialakítását is.
c.) A jócselekedetekre úgy buzdít bennünket, hogy
ismerve az embert és ama
tulajdonságát, hogy sokszor a szimpátia, és az unszimpátia határozza
meg a másokon való segítségnyújtásunk szándékát, önmagát állítja a másik ember
helyébe,
amikor arról van szó, hogy mérlegelni kezdjük, hogy segítsünk-e, vagy ne
segítsünk másokon: „Amit e legkisebb testvéreim közül eggyel is tettetek,
velem tettétek” (Mt 25,40). Itt már nincs mit spekulálni, mert a másikban
Jézust kell látnunk.
d.) A nők egyenjogúságát ő hirdette meg először, amikor
figyelmeztette az erősebb nemet arra, hogy: „A férfi ezért elhagyja atyját és anyját,
feleségéhez csatlakozik és a kettő testben egy lesz” (Mt 19,5).
e.) A gyermekeket, a legkiszolgáltatottabbakat védelmébe
vette, amikor a felnőtteket figyelmeztette, miszerint: „aki csak egyet is bűnre csábít a bennem hívő
kicsinyek közül, jobban járna, ha malomkövet kötnének a nyakára, s a tengerbe
dobnák” (Mt 18,6). Ezeket a kemény szavakat kénytelen volt használni,
mert a gyermekekben a védtelen embert és az élet jövőjét látta, akikre nagy
gondot kell fordítani.
f.) A család egysége mellett is síkra szállt: „Amit tehát Isten
egybekötött, ember szét ne válassza” (Mt 19,7).
g.) Az ember személyiségének erkölcsi formálására szintúgy
nagy súlyt fektet. Ráneveli az apostolokat arra, hogy a félelem megbénítja az
embert: „Mit
féltek ti kicsinyhitűek?” (Mt 8,26) – A bűntől kell félni, amely
eltéríti az embert végső céljától: „Ne féljetek azoktól, akik megölik a testet, de a lelket nem tudják megölni. Inkább attól
féljetek, aki a lelket, meg a testet is pokolba taszíthatja” (Mt.10,28). Jézus
tehát ezekkel
a szavakkal meg is adja az erkölcsi értékrendet. A testnél fontosabb a lélek,
az anyagiaknál az örök értékek, és a végső célt soha nem szabad szem elől
téveszteni. „Mit
ér az embernek ha az egész világot megnyeri is, de lelke kárt szenved?”
(Mt 16,26)
3. A liturgiára való nevelés
Ez Jézus életében saját példáján keresztül és szavaival
történt.
Fontosnak tartotta, hogy amikor elérte a nagykorúságot, a
tizenkét évet, elmenjen szüleivel a templomba.
Részt vett keresztelő Szt. János bűnbánati liturgiájában.
A kánai menyegzőn a fiatal párral együtt ünnepelt.
a.) „Hat nappal húsvét előtt Jézus Betániába ment…Vacsorát rendeztek
tiszteletére” (Jn 12,1). Tehát elfogadta az ünneplést. Mind az
istentiszteleti liturgiát, mind a családi ünneplést fontosnak tartotta, mivel
ezek az alkalmak az emberi szeretetközösség fontosságát hangsúlyozzák. Továbbá
az Istennel való egységet, közösséget szimbolizálják. Ma úgy mondanánk, hogy a
családegyház ünneplésének jelentőségét emelte ki.
b.) A példabeszédeiben gyakran használta az ünnepi
lakoma képét, amikor a mennyei boldogságról beszélt (Lk 14,12-24). Pl. a
királyember lakomát rendezett a fiának, amelyre sok embert meghívott (Mt
22,1-13).
4. Azt gondolná az ember, hogy Jézus nem
fektetett nagy gondot az emberek esztétikai nevelésére. De igen.
a.) Az esztétikai nevelés célja az, hogy a nevelő képessé
tegye neveltjeit az objektív világ valamennyi területén a szép felismerésére,
megóvására, értékelésére és létrehozására. Az esztétikai vonatkozású ismereteknek
mély és gazdag esztétikai élményekkel, emóciókkal kell együtt járniuk. Ez
Jézusnál többször előfordul.
b.) Amikor az
olajfák hegyéről csodálatosan csillogott a déli napfényben a fehér márvánnyal
borított jeruzsálemi
templom, és a tanítványok nem állták ki szó nélkül, hogy ne
szóljanak elismeréssel a szép építmény láttán, akkor Jézus sírva fakadt.
Sajnálta a szép templom pusztulását, amit megjövendölt, és amely hamarosan Kr.
u. 70-ben be is következett: „Jeruzsálem, Jeruzsálem! Hányszor akartam egybegyűjteni fiaidat,
mint ahogy
a tyúk gyűjti szárnyai alá csibéit, de te nem akartad. Meglátjátok, elhagyott
lesz házatok”
(Lk 13, 34-35).
c.) Felhívta tanítványainak figyelmét arra, hogy az ég
madarai és a mező liliomai, amelyekről a mennyei Atya gondoskodik, milyen
szépek. Megtanította hallgatóit arra, hogy figyeljék meg a körülöttük lévő
szép természetet: „Nézzétek a
liliomokat, mint növekednek! (Lk 12,27) Nézzétek az ég madarait! Nem vetnek, nem aratnak…s mennyei Atyátok
táplálja őket” (Mt 25,26). „Még Salamon sem volt minden dicsőségében úgy felöltözve,
mint egy ezek közül" (Mt 6,29).
5. A testi nevelés sem állt távol Jézustól.
a.) Tanítványainak pihenéséről is gondoskodik: „Jöjjetek félre egy
magányos helyre és pihenjétek ki magatokat egy kicsit” (Mk 6,31). A
gyógyításai is mind azt bizonyítják, hogy a testi egészséget Jézus sokra
értékelte.
b.) Nemcsak azért tett csodát a betegek meggyógyításával,
hogy megmutassa isteni hatalmát, hanem azért is, hogy segítsen a rászorult
nyomorult embereken.
1. A nevelő hatása csak akkor lehet igazán erőteljes, ha azt a pedagógus
személyes állásfoglalása is alátámasztja.
A tanulók a tanítás anyagában félreérthetetlenül benne érzik a nevelőjük
őszinte véleményének kifejeződését is. Üresen kopognak a szavak, és nem lehet
érdemleges nevelési eredményre számítani, ha a pedagógus közömbös
semlegességgel, „kötelezően előírt” jelleggel végzi oktatói-nevelői munkáját.
2. Itt a legnagyobb problémája a mostani, egyházi
kezelésbe vett katolikus
iskoláknak is. Az, hogy a mai katolikus
iskolai nevelés nem tud úgy hatni a gyermekekre, mint ahogy kellene, azért van,
mert az Egyház az iskolával együtt a pedagógusokat is átvette. Márpedig a
pedagógusok nagy része ateista volt, és ma sem tudja megtagadni múltját, de
legalábbis vallásilag közömbös lett, és nem gyakorolja hitét, vagy titokban
egyenesen vallás-ellenes. Hogy tudna keresztény nevelési hatást gyakorolni növendékeire
egy ateista beállítottságú pedagógus? Bár-milyen szépen is beszél Istenről és
az Egyházról, mert most így illik, a mellékzörej kihallatszik.
3. Nem véletlen, hogy Jézust
Rabbinak szólítják. Valóban ő „vérbeli” tanító
volt. Máté így vezeti be a hegyi beszédet: „A tömeg láttára
Jézus fölment a hegyre. Ott leült, tanítványai pedig köréje gyűltek” (Mt
5, 1). Názáretben
pedig a zsinagógában „Olvasásra
jelentkezett” (Lk 4, 16). Majd a felolvasás után: „Minden szem rászegeződött” (Lk 4,21), vagyis várták a tanítást, a Szentírás
magyarázatát, amit meg is tett.
4. Jézusból sugárzott
az a meggyőződés, hogy szavainak és a tetteinek
összhangja a legjobb argumentum mások meggyőzésére.
a.) Jézus, pl. amikor a vagyonszerzés
veszélyességéről beszélt, hogy: „Boldogok a lélekben
szegények, mert övék a mennyek országa”(Mt 5,3), akkor a saját anyagilag szegény életével, a
földi dolgoktól iránt közömbös magatartásával igazolta mondanivalójának
igazságát.
b.) Nem véletlen, hogy megkérdezik tőle: „Mester hol lakol?”
(Jn 1,38) Erre a válasza őszinte: „A rókának oduja van, az ég madarának
fészke, de az Emberfiának nincs hová lehajtsa a fejét.” (Lk 9,58)
c.) A pedagógus személyisége tehát a nevelési folyamat
meghatározó tényezője. A nevelő – minthogy a nevelési folyamat célratörő, célszerű
jellegének szubjektív megtestesítője – vezető szerepet játszik a nevelésben. A
nevelés valamennyi tényezője közül a céltudatosan
nevelő ember a legfontosabb. A nevelő személyisége semmilyen módszerrel
nem pótolható. Aligha túlzás tehát kimondani, hogy a pedagógus legfontosabb és
legnagyobb hatású „nevelési eszköze” tulajdon személyisége, és az abból eredő
pedagógiai hatásrendszer tudatos irányítása.
5. A példaadás a
leghatásosabb nevelői eszköz.
Pázmány Péter írja: „Értelmünk tanítására és akaratunk
izgatására nincs annyi ereje a füllel hallott tanításnak, mint a szemmel látott példának.” És idézi Senecát,
aki azt mondja: „Longum iter est per praecepta: breve ac efficax per exempla.”
(Hosszú és nehéz törvényekből, parancsolatokból tanulni: gyors és hatásos a
példákból való tanulság.)
Így szólt Jézus a lábmosás
után: „Példát
adtam nektek, hogy amit én tettem, ti is tegyétek meg” (Jn13,15). –
Amikor Jézus megkeresztelkedik a Jordán folyóban, Szt. János érzi, hogy Jézus
keresztsége példaértékű. Meg is jegyzi: „Nekem van
szükségem a te keresztségedre, és te jössz énhozzám?” (Mt 3,14) Jézus megmagyarázza: „Hagyd el ezt most! Úgy illik, hogy
teljesítsük mindazt, ami méltányos” (Mt 3,15). Jézus helyesli János
ténykedését, és példájával mintegy felszólítja az embereket a bűnbánatra ill.
annak külső szertartására. – Példaértékű volt Jézus gondoskodása édesanyjáról,
amikor a kereszten János apostol gondjaira bízta őt: „Nézd, ő a te anyád” (Jn 19,27).
6. A jó nevelő szereti neveltjeit.
a.) A növendék szemében minden pedagógus a
lehetséges emberi magatartásformák, egyéniségek sajátos iskolája. Példaképül
szolgál, vagy egyszerűen vonz, közönyt idéz fel, vagy eltaszít, de sohasem marad hatás nélkül.
b.) Aki emberekkel, ember-palántákkal foglalkozik,
ismernie kell minden egyes növendékének lelki alkatát, életének történetét és jelenlegi
problémáit. Bele kell éreznie magát neveltjének helyzetébe. Azaz empátia-érzékkel kell rendelkeznie.
c.) A jó nevelő irányában a növendékekben kialakul a
vágyó szeretet, hiszen érzik a másokra való ráutaltságukat. Ez a szeretet skolasztikus
megfogalmazásban az amor concupiscentiae, pszichoanaliti- kus szóval:
captivitas.
Ezt azonban éppen
a nevelés útján tovább kell fejleszteni, nehogy személyiségromboló önzéssé fajuljon,
ki kell alakítani az adakozó, áldozatokra kész szeretetet, az „amor
benevolentiae”-t, vagy más szóval ablativitas-t. Sík Sándor ezt így jellemzi:
„A boldogság, amely nincs másutt, mint a szeretetben, nem abban áll elsősorban,
hogy engem szeretnek, hanem abban, hogy nekem van kit szeretnem. Ez a lelke a
szeretetnek.” Szt. Pál Jézus szavaként idézi: „Nagyobb boldogság adni, mint kapni”
(Csel 20,35).
d.) Empátiájáról tesz tanúságot Jézus, amikor
- Sír Lázár halálakor, és meg is jegyzik: „Nézzétek, mennyire
szerette őt!” (Jn 11,35-36)
- Beszél a jó pásztorról, aki elhagyja a 99 igazat, hogy
megtalálja az elveszett századikat. És nem nyugszik, amíg meg nem találja. „Életemet adom a
juhokért” (Jn 10,16) – mondja.
- A csodálatos
kenyérszaporítás előtt az embereket látva „megesett a szíve rajtuk, mert olyanok voltak, mint a
pásztor nélküli juhok” (Mk 6,34).
- Amikor Jairus leányát feltámasztotta, úgy
megrendültek, hogy teljesen elfelejtkeztek arról, hogy a kislány éhes. Jézus
figyelmeztette a szülőket arra, hogy adjanak neki enni. Ilyen kis dologra is
odafigyelt.
- Nem alázta meg Zakeust, aki eléggé nevetségesen
hatott, amikor felmászott a fára. De nem vetette meg az utcanőt sem, habár
környezete ezt tette.
Azok a kijelentések, amelyek Jézus szeretetét illusztrálják, mind alátámasztást
nyernek élete példájában. Ő mondta Nikodémusnak: „Úgy szerette Isten a világot, hogy egyszülött
fiát adta oda, hogy mindaz, aki benne hisz, el ne vesszen, hanem örökké éljen” (Jn
3,16).
„Amint az atya
szeret engem, én is úgy szeretlek titeket” (Jn 15, 9).
„Abból ismertük meg
Isten szeretetét, hogy életét adta értünk” (1 Ján 3,16). „Jöjjetek hozzám
mind, akik fáradtak vagytok és terhet hordoztok, és én felüdítelek titeket”
(Mt 11,28).
A Biblia minden lapját idézhetném, ha azt akarnám
bizonyítani, hogy Jézus szerette az embereket.
Jézus adakozó szeretete a teljes önfeláldozás fokáig jut:
„Nagyobb
szeretete senkinek sincs, mint aki életét adja oda barátaiért. Ti az én barátaim
vagytok…”(Jn 15,13) – mondja az utolsó vacsorán.
7. A jó nevelő igazságos
Nagyon jól ismerjük neveltjeink
igazság-érzékenységét. Ugyanakkor sokszor az emberi környezet diktálja
cselekedeteinket. Emiatt nem egyszer szembekerülünk lelkiismeretünk szavával.
Nem lehet kétség: Jézus mindenben a mennyei Atya akaratát követte szavával és
cselekedeteivel.
a.) Jézus nem
részrehajló, és nincs tekintettel az előkelőségekre és a gazdagságra.
Még ellenfelei is elismerik: „Mester, tudjuk, igazmondó vagy és helyesen tanítasz. Az
emberek személyére sem vagy tekintettel, hanem Isten útját az igazság
szellemében tanítod” (Lk 20,21)
Hányszor tesszük fel a kérdést: Mit szólnak az emberek?
Elfog a félelem, hogy elmarasztalnak, barátaink kizárnak a körükből, vagy rossz
véleménnyel lesznek rólam, ha az igazságot képviselem, és bátran kiállok
mellette.
b.) Simon farizeus
házában Jézus finoman rendreutasítja a figyelmetlen és udvariatlan
házigazdát, amikor az lenézi azt a nőt, aki könnyeivel öntözi az ő lábát. „Házadba jöttem, de
lábamra vizet nem adtál. Ez viszont könnyeivel öntözte és hajával törölte meg lábamat”
(Lk 7, 44).
c.) Amikor pedig tőrbe
akarják csalni azzal a kérdéssel, hogy: „Szabad-e adót fizetni a császárnak vagy sem”
– nem elfogult népe iránt, hanem az igazságot mondja ki:„Adjátok meg tehát a császárnak, ami a
császáré, és Istennek, ami az Istené” (Lk 20,25).
d) Kilátásba helyezi a
szigorú igazságosságát: „Az Emberfia ugyanis
el fog jönni angyalaival Atyja dicsőségében és akkor megfizet mindenkinek
tetteihez mérten.” (Mt 16,27).
Jobbjára állítja a jókat, baljára a gonoszokat.
8. A nevelő tekintélyének is nagy szerepe van a
nevelésben.
a.) Tekintélyen értjük
általában az irányítás elismerését, esetenként az irányításhoz szükséges hatalom
birtoklását is. A tekintély (auctoritas) két személy akaratának egymáshoz
való viszonya.
Olyan viszony ez, amelynek lényege nem az, hogy a
hallgatóság egyszer vagy ismételten aláveti magát a nevelő akaratának, hanem abban
áll, hogy a rá hallgató emberek tartósan sajátjukként fogadják el a nevelő
akaratát. A tekintély alapja lehet testi fölény, gazdasági fölény, szellemi és
erkölcsi fölény. Személyi tekintélynek mondjuk azt a tekintélyt, amely egyéni
tulajdonságon alapszik; hivatali, amikor bizonyos szerepkör betöltéséhez
fűződik.
b.) Jézus tekintélyét vizsgálva
nem beszélhetünk hivatali tekintélyről, mert ő semmilyen köztiszteletben álló
párthoz, semmilyen társasághoz, mint pl. farizeusokhoz, írástudókhoz vagy
szaddúceusokhoz nem tartozott. Jézus személyiségvonásai értéket képviseltek
az emberek előtt, vagyis tekintélyét személyi tekintélynek nevezhetjük.
Ugyanakkor azt is meg kell állapítanunk, hogy isteni hatalma
is közrejátszott abban, hogy a nép követte. „Úgy tanított, mint akinek hatalma van, és nem úgy, mint
az írástudók.” Tekintélye irracionálisan nagy volt. Érezhető volt,
hogy tekintélyének eredete nem a tudásban, sem származásában, de még kapcsolataiban
sem volt található. Egyszerűen érezhető volt, hogy a
tekintélye természetfölötti eredetű. „Tanúságot tesz rólam az, aki küldött engem: az Atya”
– mondta a zsidóknak. (Mt 7,29)
c.) Csodái, tanításának
nagyszerűsége, emberiessége hozzájárult
ahhoz, hogy az emberek felnézzenek rá. Egy törvénytudó farizeus és írástudó sem
merte kimondani azt, amit Jézus mondott a bűnösöknek: ”Bűneid bocsánatot nyertek.” Jézus
szavai a bűnös kétségeit eloszlatták, és biztos lehetett abban, hogy Isten
nem kéri tőle számon bűnös tetteit, valóban megbocsátott. Megtisztulva
kezdhetett új életet.
d.) A názáretiek viszont,
mivel ismerték szüleit, ismerték rokonságát és egyszerűségét, ezért lenézték,
sőt ki akarták végezni, mert nem voltak képesek
elfogadni azt az embert, aki nagyobb náluk, akinek tudását, hatalmát nem
tudták önmaguknak megmagyarázni.
e.) A jó nevelő
nem félti tekintélyét a neveltjeinek ellenvéleményétől. Tiszteli vitapartnereit.
Gondoljunk csak arra, amikor Jézus a házasság
felbonthatatlanságáról beszélt. Habár tanítványai ellenvéleményen voltak és
hivatkoztak Mózes tekintélyére: „Miért parancsolta hát Mózes a válólevéllel
történő elbocsátást?” – mondták. Jézus válaszolt, de érvei nem hatották
meg hallgatóit. Sőt azt mondták: „Ha így áll a dolog férj és feleség között, nem érdemes
megházasodni” (Mt 19,10). Jézus nem torkolja le őket, hanem kijelenti,
hogy „Nem
mindenki tudja felfogni ezt, csak akinek Isten megadja” (Mt 19,11).
f.) Jézus tekintélyét nem veszélyeztetik azok a viták,
amelyek során tisztázódnak a fogalmak és Jézus elgondolásai. Nem kényszeríti rá hallgatóira saját megközelítési
módját, hiszen az adott célt többféleképpen el lehet érni. Megtérés,
bűnbánat, gyógyulás, önkéntes szegénység, a szeretetnek sokféle megnyilvánulása,
egyaránt elvezetnek Isten országába.
9. Jézus egyéniségére jellemző a nevelői
kiegyensúlyozottság.
a.) Juvenalis mondja: „Maxima
reverentia puero.” Vagyis a gyermeknek meg
kell adni a legnagyobb tiszteletet.
Jézus keményen beszél arról az emberről, aki egy
gyermeket megbotránkoztat, vagyis bűnre vezet. „ Aki csak egyet is bűnre csábít a bennem hívő
kicsinyek közül, jobban járna, ha malomkövet kötnének a nyakára s a tengerbe
dobnák” (Mt 18,6). Ebből látszik, hogy mennyire tisztelte és féltette a kisgyermekeket.
b.) Jézus azonban nemcsak a gyermekeknek adta meg a tiszteletet, hanem felnőtt hallgatóinak
is.
- Megdicsérte a pogány századost hitéért, aki szavaival óriási
bizalmat mutatott az Úr Jézus iránt. „Ekkora hitet senkinél sem találtam egész Izraelben” (Mt
8,10) – mondta.
- Tisztelte árulójának
szabad akaratát, habár fájt neki, hogy nem tudta letéríteni hamis útjáról. „Tedd meg
hamarosan, amit tenni akarsz!” (Jn 13,27) – szavakkal küldte el. És nem
leplezte le az egész asztaltársaság előtt. Talán ez az igazán emberi magatartás
döbbentette meg Júdást, és ezért dobta vissza az áruló pénzt.
10. Fontos a nevelő hangneme nyelvezete és stílusa.
a.) A nyelv adományának
helyes ápolása és használata a keresztényi tevékenység minden ágazatára
kiterjed: az otthonra éppúgy, mint egymással való érintkezésünkre. Különösen
jelentős ez, ha mint nevelő állok neveltjeim elé.
b.) Az ember szavai
belsejének vetületei. Amikor valaki kinyitja a száját, véleményt alkot
bármiről, sok mindent elárul jelleméről, felfogásáról és életstílusáról.
Ha a pedagógus
finoman szól a gyermekekhez, ha türelmet tud tanúsítani akkor, amikor feszült a
légkör, akkor a gyermekek visszafogottabbak lesznek.
Minden nevelőt, pedagógust meg kellene tanítani
arra, hogy kellemes hangon beszéljen. Tiszta, és tökéletes nyelvezetet használjon,
továbbá szívélyes és udvarias szavakat.
Minden egyes család, minden nevelői közösség és egyén
kötelessége hogy, útját állja a romlott beszédnek. A gyermekek már a legkisebb
korukban tanulják meg, hogy szüleikhez és egymáshoz tisztelettel beszéljenek.
Meg kellene fogadni Szt. Pál tanácsát, aki azt írja a kolosszeieknek: „Beszédetek legyen
mindig szíves, sóval ízes s akkor helyesen tudtok majd megfelelni mindenkinek”
(Kol 4,6).
c.) Ilyen lehetett Jézus
beszéde is, hiszen Jézus szavairól az elfogatására kiküldött szolgák így
nyilatkoznak: „Ember
így még nem beszélt” (Jn 7,46). Milyen lehetett Jézus hangja, hanghordozása, amikor
az élet elesettjeihez szólt? Hiszen ő vallja: „Irgalmasságot akarok és nem áldozatot”
(Mt 9,12). „Nem
azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket” (Mt 9,13).
A 38 éve beteg emberhez, a tetőről leereszkedő bénához, a
jobb latorhoz vagy a lábát könnyeivel öntöző nőhöz az
irgalmasság hangján tudott szólni, amely felemelte őket, de ugyanakkor
kemény hangot használt, amikor a bűneikben megrögzött, gőgös farizeusokhoz
szólt.
Amikor pedig szükségét látta a botránykeltésnek, hogy rá figyeljenek
a pénzükkel és árujukkal foglalatoskodó kereskedők, akkor ostort is tudott
fonni, és kemény csapásokkal hajtotta ki őket a
templomból. A halk szó, a csendes figyelmeztetés bizony hatástalan lett volna
abban az esetben.
d.) Beszéde bölcs volt, logikus,
természetfölötti tekintélyt sugárzó, de sokszor fenyegető. Amikor pedig
azt mondja, hogy „Ki
vádolhat engem bűnről?” – akkor ez a kijelentés természetfölötti
tekintélyre utal.
- Bölcs, amikor
felállítja az aranyszabályt: „Amilyen mértékkel mértek, olyan mértékkel mérnek majd nektek
is” (Mk 4,24).
- Következtető és
elgondolkodtató volt a beszéde, pl. amikor azt mondta: „Ahol a kincsed,
ott a szíved is” (Mt 6, 21).
Ki más merte volna mondani Jézus idejében az ország-világ
előtt nagy tekintélynek örvendő farizeusoknak: Jaj nektek farizeusok, jaj
nektek írástudók?
Használta a képes beszédet,
az allegóriát, a megszemélyesítést, a hasonlatot annak érdekében, hogy szavait
a legegyszerűbb hallgatói is megértsék.
- Alapvető pedagógiai elv, hogy a nevelőnek figyelembe kell vennie hallgatóinak gondolkodásmódját, szókincsét és gondolatfűzését.
Minél primitívebbek azok, akikhez szól, annál inkább kell al-kalmaznia az
egyszerű kifejezéseket, konkrét történeteket, amelyekből levonhatják a
tanulságot.
- Az értelmileg
fejlettebb hallgatóság már tud absztrahálni, és az elvont fogalmakat is
megérti. Meg lehet figyelni, hogy Jézus hogywan beszélt az írástudó
farizeussal, és hogyan az egyszerű, tanulatlan halászokkal és földművesekkel.
Pl. mennyire más a stílusa, amikor a főembereknek bizonyítja, hogy Ő egy az
Atyával, és egészen másként beszél a néphez, akik főleg példák és hasonlatok
által értenek meg egy-egy igazságot.
1. A kisgyermekek valamit megéreztek abból a szeretetből, amit
Jézus tanított. A gyermek csodálatos érzékkel bír. Mi felnőttek sajnos elveszítettük
ezt az érzéket, mert igen sokat csalódtunk már az emberekben. A gyermek
nyomban meglátja a felnőtt szemében, hogy őt szereti, vagy sem. El bírja-e viselni,
vagy teher. Le tud-e hajolni hozzá a felnőtt, vagy lenézi, lekicsinyli őt.
Tud-e hozzá szépen szólni, vagy gorombáskodik-e vele.
a.) Amikor gyermekek keresik
fel, amikor édesanyák viszik gyermekeiket Jézushoz, hogy rájuk tegye a
kezét, hogy megáldja őket, ez a gyermeki bizalom indítja őket, hogy hozzá
siessenek. „Hagyjátok,
hadd jöjjenek hozzám a gyermekek, és ne tartsátok vissza őket!” (Mk
10,14) –
adja ki a parancsot azoknak a tanítványoknak, akik el akarják utasítani
őket.
Ma felnőttek, sőt szülők
is igen gyakran a tanítványok magatartását követik. Elutasítják
a gyermekeket. „Hagyjál békén, nem érek rá!” „Ne zavarj, amikor annyi
munkám van!” „Ne szólj bele, nem értesz te ehhez!” – ugye, ismerősek ezek a
szavak? Jézus pedagógiájában a gyermekek fontosak. Velük a maguk szintjén
foglalkozni kell. Nekik is lehetnek problémáik, nemcsak a felnőtteknek. Őket
is meg kell hallgatni:
b.) Majd tovább olvasva ezt az evangéliumi részt, ezt
találjuk: „Aztán
ölébe vette őket, és rájuk téve kezét megáldotta őket” (Mk 10, 16). Ezekben
a szavakban benne van minden, ahogyan Jézus viszonyult a gyermekekhez. „Ölébe vette őket”(Mk
10,16), vagyis kimutatta szeretetét irántuk. Bizalmat
ébresztett a kicsinyekben. Ha valaki tudta, akkor Ő igen, hogy a
gyermek csak a szeretet légkörében tud egészségesen kifejlődni. A gyermek
iránti szeretet kifejezése az érintés. Ölébe venni annyit jelent, hogy:
„Fontos vagy számomra, átölellek, érezd magadat nálam biztonságban.”
Bárcsak a szülők és nevelők olyan fontosnak tartanák a
gyermek nevelésében a testi kontaktust, mint ahogy erre Jézus példát adott. Teológus koromban a
spirituális atya óvva intett bennünket attól, hogy a gyermeket megérintsük.
Talán féltett, hogy nehogy ferde hajlam alakuljon ki bennünk. „Ne magukhoz, hanem
Jézushoz vezessék a gyermekeket” – mondta. Ez igaz, de egy simogatás a kisgyermek
fején vagy egy kamasz gyerek oldalba-bökése igen sokat jelent a gyerek
számára. A személytelen nevelés fából vaskarika. Olyan, mint a semleges
nevelés, ami nem létezik.
c)„Rájuk téve kezét
megáldotta őket” (Mk 10,16). Megáldani annyit jelent, hogy Isten oltalmába helyezni.
Rátenni a kezet a másikra, annyit tesz, hogy birtokomban vagy. Jézus
joggal teszi rá a kezét a gyermek fejére, mert ilyeneké a mennyek országa. Ők
Istenéi. Amikor a
szülő Jézustól megtanulva kis keresztet rajzol a gyermeke fejére,
tudatosítja magában és gyermekében, hogy ő Isten tulajdona, gyermeke, ő a
mennyek országának örököse.
2. A gazdag ifjúval
való kapcsolata már egészen más. Az Isten egy bizonyos korban élethivatást ad
az embernek. Nemcsak a házastárs megválasztásában van döntő szerepe annak, hogy
felismerje az ember, mi az Isten akarata, hanem az élethivatás
megválasztásában is. „Jézus rátekintve megszerette őt” (vagyis a gazdag
ifjút) (Mk 10,21). Hogyne szerette volna meg, amikor a tízparancsolat törvényeit
megtartotta „gyermekkora óta.” Micsoda tisztalelkűség sugározhatott ebből az
ifjúból. Jézus meghívja az Isten országának szolgálatába. Papi hivatást szán
neki. A másokért való élethez hozzátartozik az önzetlen lemondás. „Menj, add el,
amid van,
és árát oszd
szét a szegények közt, így kincsed lesz a mennyben. Aztán jöjj, vedd föl a
keresztet és kövess engem” (Mk 10,21).
Jézus, mint jó pedagógus az ifjú elé állítja a célt:
„kincsed lesz a mennyben”, kijelöli az eszközt: „vedd föl a keresztet!”, és az
utat is megmutatja: „kövess engem!”
3. A felnőttekkel való kapcsolatát meghatározza az
emberek egyénisége. Jézus igen jó pedagógus, aki tudta, hogyan kell szólni a
szangvinikus Péterhez, a melankólikus Jánoshoz, a flegmatikus Tamáshoz.
a.)A csónakból kiugró és vízen járni szándékozó Pétert
meginti:
„Te kicsinyhitű,
miért kételkedtél?” (Mt 14,31) Amikor pedig dicsekszik, és
fogadkozik:
„Életem adom érted” (Jn 13,38), lehűti: „Bizony mondom
neked, mire a kakas megszólal, háromszor tagadsz meg engem” (Jn
13,38). Péterhez, amikor szól, akkor elég keményen szól, úgy is mondhatnám,
hogy nyersen, mert tudja, hogy szangvinikus.
Péter nem tud
megsértődni, de amikor Jézus azon határozatára, hogy Betániába fognak menni, és
erre Tamás megjegyezte: „Menjünk mi is, haljunk meg vele együtt” (Jn
11,16), akkor Jézus nem reflektál és nem mondja, hogy `Ti akartok velem
meghalni? Hiszen elfogatásomkor elmenekültök, és te Tamás a feltámadásomban sem
fogsz hinni.' Ismerte Tamás érzékeny lelki világát, és nem akarta őt
megbántatni.
Továbbá a melankólikus, érzelemdús Jánosra bízza
édesanyját. Ő
Jézus keblére hajolhatott az utolsó vacsorán, és neki volt bátorsága
megkérdezni, hogy ki az áruló. Jánost nem utasítja
el,
mert tudta, hogy mi lakozik az emberben, vagyis ismerte a mély érzésű apostolát,
akihez egészen másképpen szólt, mint pl. Péterhez, aki „nem szívta mellre”
Jézus keményebb kijelentéseit.
b.) Odafigyel hallgatóságára,
és példabeszédeit a szakmájukhoz igazítja, vagyis ami valóban érdekli őket.
Halászat, pásztorság, földművesség, kereskedés, amelyből veszi példabeszédeit
attól függően, hogy kikhez szól. Így sokkal inkább számíthat a hallgatóság
érdeklődésére.
4.) A nevelők egységes eljárása igen fontos a nevelés
terén.
a.) Vagyis az édesanyának soha
nem szabad kritizálni a gyermeke előtt az édesapa
nevelési eljárását. Pl. hogy miért
büntette, vagy miért így büntette meg a gyermeket. Főleg a nagyszülők hajlamosak
arra, hogy a gyermeket felmentsék a szülők szigorú intézkedése alól. A szülők
tévedhetnek, amikor így vagy úgy büntetnek. Lehet a nagyszülőknek kifogásuk is
bizonyos eljárás ellen, de ellenkező véleményüket soha nem szabad a gyermek
előtt kifejteniük. Ugyanez áll egy nevelési intézmény tanárainak eljárásaira
is. Egyik tekintélyét nem járathatja le a másik.
b.) Jézus többször is kifejtette, hogy: „Én és az Atya
egy vagyunk”(Jn 10,30). Cselekedeteim, melyeket Atyám nevében művelek,
tanúságot tesznek rólam” (Jn10,25). „Ha nem cselekszem Atyám tetteit, ne higgyetek
nekem” (Jn1037). Tehát teljes egység volt az Atya
és a Fiú között. Jézus minden intézkedése,
véleménye, sőt gondolata egyezett az Atya szándékával. „Az én eledelem az, hogy
annak akaratát tegyem, aki engem küldött” (Jn 4,34).
Nem más, mint az élet kérdései, amelyek nagyon is
izgatják az embereket.
1. Kicsoda az Isten?
Korrigálta az eddigi felfogást, amely csupán egyik oldaláról ismerte az Istent:
Úrnak, Mindenhatónak, félelmetes Teremtőnek tartották. Jézus gondviselő
atyaként mutatta be.
Isten és ember kapcsolata az imádságban mutatkozik meg
legjobban. Ezért mondta: „Mikor imádkoztok ezt mondjátok: Atyánk…” (Lk 11,2).
2. „A korabeli emberek érdeklődését mindenekelőtt az az
örömhír ragadta meg”, – írja Tarjányi professzor úr: Jézus
örömhíre c. munkájában – „amely Jézus tanításának alapgondolatát,
lényegét képezte, és amely igehirdetésének középpontjában áll: az a híradás,
hogy Isten uralma rövidesen megvalósul, Isten uralkodni kezd”… Az evangélisták
megjelölik Jézus igehirdetésének tárgyát, és egyszerűen azt mondják: „Hirdette Isten
uralmát, Isten uralmának örömhírét” (Mt 4,23: Lk 4,43,: 8,1).
3. Továbbá nagy gondot fordított arra, hogy az emberek lelkét építse, tökéletesítse.
Tanít az erényekről: az alázatról, a szeretetről, a
megbocsátásról, és az Ő követéséről.
Alázat: „Tanuljatok
tőlem, mert szelíd vagyok és alázatos szívű, és bennem nyugalmat találtok lelketeknek”
(Mt 11,29).
Szeretet: „Ez az én
parancsom, szeressétek egymást!” (Jn 15,17)
Megbocsátás: „Bocsásd
meg a mi bűneinket, amint mi is megbocsátunk az ellenünk vétkezőknek” (Mt
6,12).
4.) Mi lesz a halál után?
„Aki bennem
hisz, még ha meg is halt, élni fog”
(Jn 11,25).
5.) Miért van szenvedés?
„Aki utánam akar
jönni, tagadja meg magát, vegye fel keresztjét mindennap és kövessen engem”
(Lk 9,23).
6.) A bűn és bűnbánat: (
A tékozló fiú története)
7.) A földi élet értékrendszere (anyagiak és lelkiek): „Mit ér az
embernek, ha az egész világot megnyeri is, de lelke kárt szenved?”
(Mt 16,26)
Magyarázat
(előadás)
- A jó nevelő, amikor magyaráz, előad, akkor először
is felkelti az érdeklődést a téma iránt.
- Továbbá mindig az
ismert anyagból halad az ismeretlen felé. A konkrétumból vonja le a
szabályt, ill. a gyakorlati dolgokból indul el az absztrakcióhoz.
- Jézus így kezdi
beszédét a hegyen: „Hallottátok a régieknek szóló parancsot…”
Szodoma városa, Ábrahám hite, Siloéban a torony ledőlése,
az áldozati kenyerek és Dávid eseménye ismert történetek voltak. Sokszor
ilyenekből indult ki, hogy aztán általános érvényű tanítást vonjon le belőlük.
A kérdés-felelet
módszere
a.) A kérdés-felelet
módszerét a pedagógus különösen akkor használja, amikor egy igazságra rá
akarja vezetni hallgatóit. Ennek lényege, hogy a megismert igazságból
következtetni lehet egy újabb igazságra. Továbbá a konkrét esetekből következtetni
lehet elvont meghatározásra. Az utóbbit nevezzük absztrahálásnak.
b.) Az evangéliumokból látjuk, hogy Jézus stilusa milyen
gazdag, változatos, és színes. Amikor például a templomadót kérik tőle, kifejezésre
juttatja, hogy neki és Péternek nem kellene adót fizetni, mert ők Istenhez
tartoznak. Ezt az elvet azonban nem egyszerűen közli, hanem a beszélgetés módszerét
alkalmazva rávezeti Pétert az igazságra:
- „Mit gondolsz, Simon, a földi királyok kitől szednek
adót, a fiaiktól vagy az idegenektől?
- Az idegenektől – válaszolta.
– Jézus így folytatta:
– A fiak tehát mentesek alóla” (Mt 17, 25-26).
Fülöp kíváncsian kérdez: „Mutasd meg nekünk az Atyát!”
Majd rávezeti, hogy az Ő és az Atya egy.
A szadduceusok
feladványokat tesznek fel: A hét testvér és egy feleség: „A feltámadáskor tehát a hét közül melyiknek
lesz a felesége?” (Mt 22,28)
Farizeusok tőrbe csaló kérdése: „Szabad-e adót fizetni a császárnak?”
„Milyen hatalommal tetted ezt?” – kérdezik
Jézustól.
„Mi, akik mindent elhagytunk, mi lesz a jutalmunk?”
Teszik fel a tanítványok az egzisztenciális kérdést.
A
szemléltetés módszere
Szemlélni annyit jelent, mint az
érzéki benyomásokat felfogni. Ebből világos, hogy a szemléltetés nem
más, mint alkalmat nyújtani a szemlélésre.
Locke mondja: „Semmi sincs az értelemben, ami előbb ne
lett volna az érzékekben.”
A helyes szemléltetés
megkönnyíti a nevelő munkáját. Csupán szórakoztatássá válik, ha nem kapcsolódik
hozzá értelmi munka. Ezért minden szemléltetést kísérjen magyarázat, melynek
feladata a szemlélt dolgokból kiindulva a megértetést szolgálni.
Jézus, amikor a szemléltetés módszerét alkalmazta, mindig
értelmi magyarázatot fűzött hozzá, és fontos nevelési feladatot oldott meg.
Szemléltetés lehet a
természetben. Ilyen, amikor a nevelő a természetben megtapasztalható
folyamatokra hívja fel a figyelmet, és azokból vonja le a következtetést.
Jézus, amikor azt mondja, hogy: „Nézzétek az ég madarait!”…vagy „Nézzétek a mezei
liliomokat, mint növekednek!”, akkor valóban látják a röpülő madarakat,
a mezei virágokat maguk körül. Aztán ebből a szemléletből elindulva Jézus az
isteni gondviselés csodálatos tanítását adja elő.
Szemléltetés személyekkel vagy tárgyakkal.
Amikor a gyermekeket veszi védelmébe, akkor középre állít
egy kisgyermeket, hogy lássák annak ártatlan mivoltát, és elmondja fontos
tanítását: Aki ilyen gyermeket befogad, engem fogad be.….stb.
Felteszik Jézusnak a kérdést, hogy szabad-e adót fizetni
a császárnak? Jézus sem igennel, sem nem-mel nem válaszol, hanem azt mondja:
Mutassatok egy adópénzt. Majd felmutatja. Kinek a képe van rajta? Kérdezi.
Aztán levonja a tanulságot „Adjátok meg tehát a császárnak, ami a császáré,
Istennek pedig, ami az Istené” (Mt 22,21).
Szemléltetni
lehet a történetek elmondásával.
Ezek a történetek lehetnek a
Bibliából, amely számunkra tanulságul íratott. „Minden Istentől sugalmazott Írás hasznos a
tanításra, az intésre, a feddésre, az igaz életre való nevelésre” (2
Tim 3,16) – olvassuk a Timóteushoz írt 2. levélben.
Jézus Ábrahám hitét említi fel és állítja a hallgatóság
elé, mint példaképet. Ugyanakkor Jónás próféta esetét is szemléltetésül használja annak
megvilágítására, hogy a három nap, amit Jónás a hal gyomrában töltött, előképe
Jézus három napos sírban való tartózkodásának.
A szemléltetés fontos formája a (költött) történetek.
A történetek elmondásával történő szemléltetés esetében
először világosan látni kell a célt, hogy milyen
igazságot, vagy erkölcsi tanulságot akarunk szemléltetni vele. A
történet, amit kitalálunk, legyen izgalmas, feszültséget keltő, vagyis
figyelmet lebilincselő. Ezért a történeteket olyan részletekkel kell tarkítani,
amelyekre nem lehet nem odafigyelni. Mindezek a szempontok jól megfigyelhetők
Jézus történeteiben, elbeszéléseiben. A példabeszédek, történetek, mint
szemléltető eszközök sokszor megtalálhatók Jézus nevelői munkája során. Jézus
gyakran használja ezt a formát. Gondoljunk csak az irgalmas szamaritánus izgalmas
eseményére, vagy a tékozló fiú megrázó történetére. A magvetőről szóló történetek, vagy
a földbe rejtett
kincs kitalált történetek mind, mind nagyszerű igazságot szemléltetnek.
A példabeszédek megértésére
nagy súlyt fektet Jézus. Fontosnak tartja, hogy először megértsék a történetet,
majd le tudják vonni annak tanulságát. Legtöbb esetben ezt a műveletet, mármint
az applikációt a tanítványokra bízza. Engedi, hogy vitatkozzanak rajta, mert
tudta, hogy így mélyül el az a tanítás, amit a példabeszéd takar. Amennyiben
nem tudják felfogni a történetet, vagy nem tudják alkalmazni, akkor ebben a
műveletben Jézus segít. A magvetőről szóló példabeszédet nem értik. Ezért így
szól hozzájuk: „Halljátok
tehát, hogy mit jelent a magvetőről szóló példabeszédet”(Mt 13,18).
És a történetben szereplő magok helyzetét magyarázza: A köves talajra esett az,
aki hallgatja az igét és szívesen be is fogadja, de… A rávezetést nagyszerűen
végzi. Sőt sokszor meglepi hallgatóit. Pl. az irgalmas szamaritánus
történetével rávezeti az öntelt és soviniszta farizeust arra, hogy minden ember
a mi felebarátunk. Fel is teszi Jézus a provokatív kérdést: „A három közül ki volt a felebarátja annak, aki a
rablók kezére került?” Az igazságot tehát nem Jézus mondja ki, hanem
a farizeussal mondatja ki. Az pedig kénytelen elismerni, hogy a gyűlölt
szamaritánus volt az igazi felebarát és nem a pap, sem a levita. Nem is mondja
ki a „szamaritánus” szót, hanem így válaszol: „Az, aki irgalmasságot cselekedett
vele” (Lk 10,37).
Szemléltetés hasonlatokkal
Amikor a pedagógus hasonlatokat alkalmaz oktató nevelői
munkájában, tudnia kell, hogy olyan példákat hozhat
fel, amiket a növendékei ismernek, olyan eseményeket mondhat el, amelyek
közel állnak hozzájuk. A kifejtés világos legyen és könnyen asszociálható.
Jézus hasonlatai még a hebraizmus ellenére is kiállták az évszázadok próbáit.
Könnyen érthetőek és kibonthatóak. Ennek oka:
A mintapéldát az emberek
életéből vette. Pl. a halászok életéből: „Hasonlít a mennyek országa a tengerbe vetett
hálóhoz” (Mt 13,47).
Pásztorok
életéből: „Én
vagyok a jó pásztor. A jó pásztor életét adja juhaiért” ( Jn 10,11).
Földműves ember
munkájából: „Hasonlít
a mennyek országa az olyan emberhez, aki jó magot vetett földjébe.”
A szőlőmunkásokról: „Én vagyok a szőlőtő, ti a szőlővesszők” (Jn
15,4).
A kereskedők életéből: „Hasonlít a mennyek országa ahhoz a kereskedőhöz
is, aki igaz gyöngyöt keres”
(Mt 13,45).
A behelyettesítési észmunka nem
oly nehéz, hogy ne lehessen megfejteni. Amennyiben ez problémát okozott, akkor
Jézus magyarázza meg. Pl. a magvetőről szóló példabeszédnél.
A hasonlatok előnye, hogy jobban megjegyzik az elvont
igazságot, ha az kötődik valami konkrét dologhoz.
A jutalmazás
és büntetés módszere
1. Jézus az emberek hitét
mindig megjutalmazta. Bizalmat kért, és ha ez megvolt, akkor nem maradt
el a jutalom.
- A gyógyításoknál
tapasztalható leginkább Jézus jutalmazása. Pl. a vérfolyásban szenvedő asszonyt
megjutalmazta gyógyulással.
- A bűnös Zakeust
azzal jutalmazta meg, hogy betért otthonába. Ez akkora örömet jelentett számára,
hogy kész volt helyrehozni vétkeiből származó károkat, amelyeket másoknak
okozott.
- Péter készségét,
hogy „A te
szavadra mégis kivetem a hálót”, bő halfogással jutalmazta.
2. Ha kellett, korholt és kemény szavakat használt. Ha
pedig keményen kellett büntetni, akkor még a testi
fenyítéket is alkalmazta. Kötélből ostort font, és kihajtotta a
kereskedőket a templomból.
Befejezésül emlékeztetni szeretnék arra, hogy
évszázadokon át nagyszerű pedagógusok és filozófusok léptek fel. Elméleteiket
leírták. Ki ismeri elveiket, írásaikat?
Szókratész, Platón, Arisztotelész, Kant, Hegel, Diderot, Comenius,
Locke, Rousseau stb. tanai megkoptak és nem állták ki az idők próbáját.
Madáchnak ki tudja, hogy nincs-e igaza az Ember tragédiájában: „A bölcselet
csupán költészete annak, amiről nincs fogalmunk.” Új találmányok, amelyek ma
még szenzációs hatást keltenek, holnap már idejét múltakká válnak.
Jézus tanai, módszerei mindig frissek és újdonság
élményével hatnak. Ahogy Gárdonyi írja:
„Minden fakul, minden romlik,
Márványvár is összeomlik.
Bíborleplek ronggyá mállnak,
Dicsőségek füstbe szállnak.
Csak ez a könyv nem tér porba,
Mintha volna élő lelke!…
Ez a könyv a Mózes bokra:
Isten szíve dobog benne.”
Mindez igaz, mert egy a mi tanítónk,
Jézus Krisztus!
(Mt 23,11)
IRODALOM: Tarjányi Béla: Újszövetségi alapismeretek II.k.
Magyar
remekírók: Pázmány Péter munkáiból
Dr.
Nagy S. és Horváth L.: Neveléselmélet
Dr.
Rédly: Kateketika
Botka
József: Szentírási üzenetek
White
E.: Krisztus példázatai